Dokument powstał w odpowiedzi na majowy dekret rządu Hiszpanii, który otwiera drogę do stosowania obniżonego wieku emerytalnego dla zawodów uznanych za uciążliwe, niebezpieczne i obarczone podwyższonym ryzykiem zdrowotnym. Zgodnie z propozycją, samozatrudnieni kierowcy mogliby przechodzić na emeryturę już od 55. roku życia. Aby zrekompensować podniesione składki emerytalne, FENADISMER postuluje, by 80% ich wysokości pokrywano z budżetu państwa, co miałoby uwzględniać strategiczny charakter transportu drogowego i ochronę zdrowia pracowników tej branży.
W raporcie przygotowanym przez FENADISMER i AGTC, wspartym przez rząd Katalonii, wskazano jednoznacznie na wyjątkowo trudne warunki pracy kierowców zawodowych zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Dodatkowe obciążenie ponoszą osoby samozatrudnione, które poza prowadzeniem pojazdu są też odpowiedzialne za organizację pracy, planowanie i kontakt z klientem, co wiąże się z presją czasu, stresem i ryzykiem psychospołecznym. Organizacje transportowe wskazują także na ponadprzeciętną wypadkowość w tej branży. Według statystyk hiszpańskiego Ministerstwa Pracy, w 2024 roku w sektorze transportu i magazynowania doszło do 41 132 wypadków przy pracy, w tym 138 śmiertelnych co daje wskaźnik 12,6 zgonów na 100 tys. pracowników. To drugi najwyższy poziom w Hiszpanii, zaraz po przemyśle wydobywczym. Wśród dodatkowych postulatów FENADISMER znajduje się również możliwość korzystania z emerytury częściowej, dostępnej obecnie wyłącznie dla kierowców zatrudnionych na umowę o pracę. To istotny postulat, ponieważ 1 na 3 pracowników branży transportu drogowego w Hiszpanii to osoba samozatrudniona co stanowi ponad dwukrotność średniej krajowej.
Propozycja zawiera też szczegółowe wyliczenia dotyczące składek:
🚩 dodatkowa składka dla kierowców pojazdów ciężkich: 0,31%,
🚩 dodatkowa składka dla pozostałych kierowców: 0,15%,
🚩 80% tych składek miałoby pochodzić z budżetu państwa, wzorem rozwiązań stosowanych dla pracowników etatowych.
FENADISMER podkreśla, że obecny system emerytalny jest niesprawiedliwy wobec kierowców samozatrudnionych, którzy otrzymują emerytury o blisko 40% niższe niż ich koledzy na etacie. Wynika to m.in. z obowiązku samodzielnego opłacania całej składki i systemu swobodnego wyboru podstawy wymiaru.
Źródło: Fenadismer
Utworzona: 2025-08-04