Przyszłość bezpieczeństwa drogowego jest nierozerwalnie związana z dobrostanem tych, którzy siedzą za kierownicą mówi Edward Kulperger, SVP EMEA w Geotab, w przedmowie do raportu.
Raport Geotab „The Unseen Toll: Driver Stress and Road Safety” to kolejne źródło, które rzuca światło na trudną sytuację zawodowych kierowców w Europie. Badanie, przeprowadzone w siedmiu krajach, ujawniło, że stres zawodowy i problemy ze zdrowiem psychicznym stanowią poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa na drogach. Aż 91% respondentów przyznało, że stres negatywnie wpływa na ich zdolność do bezpiecznego prowadzenia pojazdu, a 47% rozważa odejście z zawodu. To alarmujące dane, które podkreślają, jak wielki wpływ na codzienną pracę kierowców ma ich dobrostan psychiczny.
Z raportu wyłania się obraz narastającego kryzysu na drogach. Kierowcy ciężarówek i vanów na co dzień zmagają się z wieloma problemami, które zagrażają bezpieczeństwu ich i innych uczestników ruchu drogowego. Najczęściej wskazywaną przez nich przeszkodą w bezpiecznej jeździe jest korzystanie z telefonu przez innych kierowców – to problem, który w Hiszpanii i Włoszech dotyczy ponad połowy badanych. W Wielkiej Brytanii z kolei dominują skargi na jakość jazdy innych użytkowników dróg. Raport pokazuje także, że nie tylko zachowanie innych kierowców, ale również infrastruktura drogowa stanowi istotny element wpływający na bezpieczeństwo. Zbyt duży ruch, korki i roboty drogowe – to codzienność, z którą borykają się kierowcy. W Hiszpanii i Irlandii ponad 70% ankietowanych twierdzi, że utrudnia to realizację zadań na czas. Kiedy mówimy o bezpieczeństwie na drogach, często zapominamy o podstawowej rzeczy – o ludziach, którzy za kierownicą spędzają godziny, dni, a czasem i miesiące. Stres zawodowy, zmęczenie, lęk przed kolejnym niebezpiecznym manewrem – to wszystko ma realny wpływ na zdolność do koncentracji i szybkiej reakcji.
Wnioski płynące z raportu są oczywistą oczywistością, czyli wzrost stresu wśród kierowców to problem, który nie dotyczy tylko ich samych, ale wpływa na wszystkich uczestników ruchu drogowego. Co więc powinno się zmienić? Przede wszystkim należy skoncentrować się na poprawie zdrowia psychicznego zawodowych kierowców, inwestując w lepsze wsparcie i rozwiązania technologiczne, które pomogą im zarządzać stresem. W tym kontekście Geotab proponuje działania, które mogą poprawić sytuację – od mądrego wykorzystania danych flotowych po lepsze wsparcie psychiczne i technologie, które zmniejszą obciążenia umysłowe kierowców. To droga do poprawy bezpieczeństwa na drogach, która wymaga współpracy zarówno firm transportowych, jak i instytucji publicznych.
Raport Geotab nie pozostawia złudzeń – sytuacja jest poważna. Musimy zacząć traktować kierowców jako osoby, które potrzebują wsparcia w walce ze stresem, a nie tylko jako ogniwa w łańcuchu logistycznym. To człowiek za kierownicą jest najważniejszy, a jego dobrostan wpływa na bezpieczeństwo nas wszystkich na drodze.
• Tytuł raportu: The Unseen Toll: Driver Stress and Road Safety
• Autorzy: Geotab i Opinion Matters
• Grupa docelowa: zawodowi kierowcy ciężarówek i vanów
• Obszar geograficzny: Francja, Niemcy, Irlandia, Włochy, Niderlandy, Hiszpania i Wielka Brytania
• Metodologia: ankieta przeprowadzona wśród kierowców w wyżej wymienionych krajach
Raport: „The Unseen Toll: Driver Stress and Road Safety”"
Źródło: Geotab