Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

trafficban.pl - Zakazy ruchu w Europie

Polskie zakazy: co wolno kierowcom wracającym z zagranicy lub oczekującym na granicy?

Utworzona: 2025-06-29


Zakazy ruchu dla pojazdów ciężarowych w Polsce potrafią skutecznie pokrzyżować plany. Długie weekendy, święta, sezon letni – wszystko to wiąże się z ograniczeniami, które wielu kierowców zna aż za dobrze. Uwaga: nie wszystkie ciężarówki muszą wtedy stać na parkingu. Są wyjątki, i to bardzo konkretne.

Chodzi o § 3. 1 Rozporządzenie Ministra Transportu w sprawie okresowych ograniczeń oraz zakazu ruchu niektórych rodzajów pojazdów na drogach, pkt-y: 5) oraz 6) mówiące o tym, że przepisy nie mają zastosowania do:
🚩 5) pojazdów powracających z zagranicy w celu zakończenia przewozu drogowego lub do odbiorcy przewożonego ładunku, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
🚩 6) pojazdów, które wjechały na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej poza terminami lub godzinami obowiązywania zakazu, w odległości do 50 km od miejsca przekroczenia granicy, oraz oczekujących na granicy na wyjazd z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Ad. 5 - Wracasz DO KRAJU z zagranicy? Masz prawo jechać, nawet w zakaz

To drugi wyjątek, który warto znać. Dotyczy pojazdów powracających z zagranicy w celu:
● zakończenia przewozu (np. rozładunek w Polsce),
● powrotu do firmy mającej siedzibę w Polsce.

Praktyczne przykłady:

● Rozładowujesz się w Katowicach po trasie np. z Austrii – możesz jechać mimo zakazu.
● Kończysz przewóz i wracasz „na pusto” do swojej bazy w Polsce – możesz jechać.

Ważne: firma musi mieć siedzibę w Polsce, a przejazd musi kończyć zlecenie międzynarodowe. Wyjątek ten NIE DOTYCZY tranzytu.

W przypadku kontroli ITD miej przygotowane:
● List przewozowy (CMR) z nadawcą zagranicznym i odbiorcą w Polsce,
● Dokument przewozowy potwierdzający, że rozładunek jest na terenie Polski,
● Dokument rejestracyjny firmy (NIP, licencja) – jeśli jedziesz do bazy,
● Zlecenie przewozowe z trasą kończącą się w PL.

Ad. 6 - Wjazd do Polski przed zakazem? Możesz jechać dalej – ale miej na to papier

Przepisy nie mają zastosowania do m.in. pojazdów, które wjechały na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej poza terminami lub godzinami obowiązywania zakazu, w odległości do 50 km od miejsca przekroczenia granicy, oraz oczekujących na granicy na wyjazd z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ten fragment rozporządzenia oznacza, że zakazy ruchu dla pojazdów ciężarowych w Polsce nie obowiązują w określonych przypadkach, a konkretnie:
1. Jeśli pojazd wjechał do Polski przed rozpoczęciem zakazu (czyli poza terminami lub godzinami obowiązywania zakazu) i znajduje się w odległości do 50 km od miejsca przekroczenia granicy – to może kontynuować jazdę, mimo że zakaz już obowiązuje.
2. Jeśli pojazd oczekuje na granicy na wyjazd z Polski – czyli znajduje się w kolejce do odprawy celnej lub paszportowej – to również nie podlega zakazowi ruchu, nawet jeśli obowiązuje on w danym czasie.

Przykład praktyczny:

● Jeśli kierowca wjechał do Polski z Niemiec o godz. 17:30, a zakaz obowiązuje od 18:00, i znajduje się w promieniu 50 km od granicy – może nadal poruszać się po drogach mimo zakazu.
● Jeśli ciężarówka czeka na odprawę np. na granicy z Ukrainą w czasie obowiązywania zakazu – nie musi przestrzegać zakazu, bo oczekuje na wyjazd z kraju.

❗ Jest jeden warunek – trzeba to udokumentować. Inspektorzy ITD nie przyjmują ustnych deklaracji bez potwierdzenia. Kierowca musi mieć wiarygodny dowód, że przekroczył granicę przed rozpoczęciem zakazu.

Jak udokumentować godzinę przekroczenia granicy przy braku kontroli granicznej?

1. Wydruk z tachografu
● Po wjeździe do Polski wykonaj wydruk z tachografu, który pokaże czas i miejsce przekroczenia granicy.
● Na wydruku warto długopisem dopisać: „Wjazd do PL o [godzina] przez przejście [nazwa]” i podpisać się.

2. Zapis w systemie GPS / telematycznym
● Jeśli pojazd jest wyposażony w system GPS, poproś spedytora lub dyspozytora o wydruk lub zrzut ekranu z lokalizacją i godziną przekroczenia granicy.
● Taki dokument można okazać ITD jako dowód.

3. Dokument przewozowy z godziną załadunku lub rozładunku przy granicy
● Jeśli miałeś załadunek lub rozładunek tuż przed granicą (np. w Görlitz lub Ostravie), dokument z taką godziną może potwierdzać trasę i czas przejazdu.

Czego NIE uznaje ITD:
● Słowne oświadczenie kierowcy bez żadnych dokumentów.
● Notatki na kartce bez potwierdzenia z tachografu lub GPS.
● Zdjęcia tablic „Witamy w Polsce” bez danych czasowych.



Dokumentacja jest kluczowa. Odpowiednio przygotowany kierowca uniknie problemów podczas kontroli. W przypadku powoływania się na wyjątki od zakazu ruchu, podstawą jest posiadanie rzetelnych i jednoznacznych dowodów, takich jak wydruk z tachografu czy dane z systemu GPS. Warto wykonać wydruk bezpośrednio po przekroczeniu granicy, wskazując godzinę i miejsce wjazdu do Polski.

Inspekcja Transportu Drogowego nie działa w sposób uznaniowy – niezbędne jest przedstawienie wiarygodnej dokumentacji potwierdzającej spełnienie warunków wyłączenia z zakazu. Jeśli kierowca powraca z zagranicy do bazy w Polsce lub realizuje rozładunek na terytorium RP, może skorzystać z przewidzianych w przepisach wyjątków – pod warunkiem, że wszystkie dane formalne są zgodne i właściwie udokumentowane.
Do ulubionych trafficban.pl - Zakazy ruchu w Europie
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels