Zgodnie z moimi zapowiedziami z początku roku, Centralny Ośrodek Informatyki udostępnił usługę API, dzięki której firmy transportowe zyskują szybki dostęp do wiarygodnych danych. To rozwiązanie pozwoli przedsiębiorcom zadbać o bezpieczeństwo kierowców i pasażerów, a tym samym o wszystkich użytkowników polskich dróg powiedział wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.W ramach kolejnych etapów współpracy z firmami planowane jest:
🚩 przekazanie szczegółowych instrukcji uzyskania certyfikatów dostępu do API,
🚩 organizację dodatkowych szkoleń i konsultacji.
W tym tygodniu odbyło się pierwsze webinarium, podczas którego przedsiębiorcy mieli okazję zapoznać się z funkcjami nowego rozwiązania. Wyjaśnione zostały zasady korzystania z dokumentacji technicznej oraz szczegóły procesu uzyskiwania dostępu.
Możliwości nowego API dla przewoźników
Nowa usługa została stworzona z myślą o potrzebach branży transportowej, aby zwiększyć bezpieczeństwo na drogach. Firmy mogą teraz masowo i automatycznie wysyłać zapytania do systemu CEPiK, podając dane kierowcy (imię, nazwisko oraz numer blankietu wydanego w kraju prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem). Otrzymają one w odpowiedzi kluczowe informacje, takie jak:🚩 rodzaj oraz zakres uprawnień kierowcy,
🚩 data ważności uprawnień,
🚩 data ważności dokumentu,
🚩 seria i numer blankietu;
informacje o zatrzymaniu dokumentu, jeżeli dokument pozostaje zatrzymany.
Aby uzyskać dostęp do usługi należy kierować zgłoszenia na adres biurocepik2.0@cyfra.gov.pl.
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji