Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

RAlpin wycofuje się z Roli. Przewozy ciężarówek koleją przez Alpy znikną w grudniu

Utworzona: 2025-05-19


Pomimo utrzymującego się dużego zainteresowania ze strony przewoźników, operator Autostrady Kolejowej (Rola), firma RAlpin, ogłosił, że usługa ta zostanie wygaszona trzy lata wcześniej, niż pierwotnie zakładano.

Głównym powodem tej decyzji są coraz większe trudności operacyjne wynikające z niestabilności europejskiej sieci kolejowej, które uniemożliwiają prowadzenie działalności w sposób ekonomicznie uzasadniony. Rola, będąca przykładem tzw. transportu kombinowanego akompaniowanego, umożliwiała przewóz całych ciężarówek na specjalnych wagonach kolejowych, z kierowcami podróżującymi w wagonach sypialnych. Usługa była realizowana na trasie między Fryburgiem Bryzgowijskim a Novarą. W ostatnich latach działalność stawała się coraz bardziej problematyczna – tylko w 2024 roku odwołano 10% zaplanowanych kursów, a w pierwszym kwartale 2025 roku liczba uruchomionych pociągów spadła o 20% w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Kluczowym problemem okazała się ograniczona dostępność infrastruktury, zwłaszcza w Niemczech, gdzie liczne remonty i awarie doprowadzały do zakłóceń w ruchu. Pomimo wsparcia finansowego ze strony szwajcarskiego rządu federalnego i wysokiego, sięgającego 80%, poziomu wykorzystania przepustowości, RAlpin zakończył rok 2024 stratą w wysokości 2,2 mln franków szwajcarskich. Choć parlament federalny zdecydował w 2023 roku o przedłużeniu funkcjonowania Roli do końca 2028 roku, zmieniające się realia rynkowe i infrastrukturalne zmusiły operatora do wcześniejszego zakończenia działalności. W porozumieniu z władzami ustalono, że usługa zostanie wygaszona z końcem 2025 roku. Udziałowcy RAlpin – BLS, Hupac i SBB – zadeklarowali pokrycie kosztów funkcjonowania do tego czasu, a rząd zwiększy jednostkowe wsparcie na przewiezione ciężarówki, co ma zapewnić płynne zakończenie działalności i realizację bieżących zobowiązań.

Firma zatrudniająca obecnie 16 osób prowadzi indywidualne rozmowy z pracownikami w sprawie ich dalszej kariery zawodowej. Autostrada Kolejowa była pierwszym tego typu rozwiązaniem transportowym, które już od lat 60. XX wieku umożliwiało przeniesienie ciężkiego transportu drogowego na kolej. Po modernizacji w 2001 roku, realizowanej równolegle z utworzeniem RAlpin AG jako wspólnego przedsięwzięcia BLS, Hupac i SBB, projekt miał pełnić rolę rozwiązania tymczasowego do czasu uruchomienia Nowej Kolejowej Trasy Przez Alpy (NRLA), przystosowanej do przewozu naczep i kontenerów w trybie nieakompaniowanym. Zakończenie budowy NRLA i rozwój technologii umożliwiających sprawną obsługę naczep dźwigiem sprawiają, że to właśnie transport kombinowany nieakompaniowany staje się naturalnym następcą Roli. RAlpin deklaruje gotowość wspierania klientów w dalszym przenoszeniu ładunków na kolej, jednak w okresie przejściowym część transportów może wrócić na drogi do czasu pełnego wdrożenia taboru dostosowanego do nowej technologii. Przypadek Roli uwidacznia głębsze problemy sektora transportu intermodalnego przez Alpy. Uczestnicy rynku od lat sygnalizują, że infrastruktura kolejowa – zwłaszcza po stronie niemieckiej – nie nadąża za potrzebami rynku, a konieczne inwestycje modernizacyjne prowadzą do coraz liczniejszych zakłóceń operacyjnych. RAlpin podkreśla, że dalsze wspierające działania ze strony polityków są niezbędne, jeśli Europa chce zrealizować ambitne cele przenoszenia transportu z dróg na kolej. Wysiłki podejmowane przez ostatnie ćwierćwiecze powinny zostać zabezpieczone poprzez stworzenie stabilnych warunków operacyjnych i kontynuację rozbudowy infrastruktury kolejowej w kluczowych korytarzach tranzytowych.

Źródło: RAlpin AG
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels