1. Jakie działania Komisja planuje podjąć w celu rozwiązania sytuacji wynikającej z unieważnienia przepisu o „powrocie pojazdów”?
2. Czy Komisja rozważała przeprowadzenie badania na temat praktycznych skutków i korzyści tej zasady między datą jej wejścia w życie a datą jej unieważnienia?
3. Jakie są możliwości przywrócenia tej zasady lub podobnego rozwiązania?
Odpowiedzi udzielone przez Apostolosa Tzitzikostasa, Europejskiego Komisarza ds. zrównoważonego transportu i turystyki, w imieniu Komisji Europejskiej
1. Decyzja Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 4 października 2024 uznająca za nieważny przepis o powrocie pojazdu ma bezpośredni skutek w porządku prawnym UE. Zgodnie z artykułem 264 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej przepis ten należy zatem uznać za nieważny bez konieczności podejmowania jakichkolwiek działań przez Komisję.2. i 3. Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie pisemne, przepis ten nie był częścią wniosku Komisji. W momencie jego przyjęcia Komisja złożyła oświadczenie, w którym stwierdziła, że obowiązek powrotu ciężarówki doprowadziłby do nieefektywności systemu transportowego oraz wzrostu niepotrzebnych emisji, zanieczyszczeń i zatorów. Te potencjalne nieefektywności zostały potwierdzone w badaniu oceniającym oczekiwane skutki tej zasady, opublikowanym w lutym 2021.
W tym momencie Komisja nie widzi potrzeby podejmowania działań legislacyjnych w celu przywrócenia tych przepisów. Komisja będzie nadal współpracować z państwami członkowskimi w zakresie wdrażania Pakietu Mobilności 1, aby zapewnić dobre funkcjonowanie rynku wewnętrznego, uczciwe warunki konkurencji dla wszystkich zaangażowanych podmiotów i lepsze warunki socjalne dla kierowców. W związku z tym Komisja będzie nadal zwracać uwagę na wszelkie negatywne skutki potencjalnie wynikające z uchylenia obowiązku powrotu pojazdu, zwłaszcza w odniesieniu do warunków pracy kierowców, i podejmie wszelkie odpowiednie działania.
Źródło: Parlament Europejski