Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

KE nie planuje przywrócenia obowiązku powrotu ciężarówek co 8 tygodni

Utworzona: 2025-01-23


Decyzja Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 4 października 2024 uznająca za nieważny przepis o powrocie pojazdu ma bezpośredni skutek w porządku prawnym UE. Przepis ten należy zatem uznać za nieważny bez konieczności podejmowania jakichkolwiek działań przez Komisję.

Dla przypomnienia, na początku października 2024 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) uchylił istotny przepis Pakietu Mobilności z 2020 roku, który regulował transport drogowy, jednocześnie podtrzymał większość zaskarżonych przez kilka państw członkowskich regulacji, o czym przeczytacie TUTAJ. Wyrok ten zasadniczo potwierdza zasady Pakietu Mobilności, ale unieważnia obowiązek powrotu pojazdów co 8 tygodni do bazy operacyjnej przedsiębiorstwa transportowego. Zdaniem sądu, Parlament i Rada nie wykazały, że dysponowały wystarczającymi informacjami w momencie przyjęcia tej zasady, aby móc ocenić jej proporcjonalność. Jest to argument proceduralny, a nie przeciwko samej zasadzie. Przepis o „powrocie pojazdów” stanowił zasadniczy element Pakietu Mobilności i ważne narzędzie walki z nieuczciwą konkurencją poprzez zapobieganie tworzenia się fikcyjnych firm w sektorze transportu drogowego. W związku z tym, w połowie października ub.r. dwóch europarlamentarzystów z Partii Socjaldemokratycznej, z Belgii i Szwecji skierowało kilka pytań do Komisji Europejskiej.

1. Jakie działania Komisja planuje podjąć w celu rozwiązania sytuacji wynikającej z unieważnienia przepisu o „powrocie pojazdów”?
2. Czy Komisja rozważała przeprowadzenie badania na temat praktycznych skutków i korzyści tej zasady między datą jej wejścia w życie a datą jej unieważnienia?
3. Jakie są możliwości przywrócenia tej zasady lub podobnego rozwiązania?

Odpowiedzi udzielone przez Apostolosa Tzitzikostasa, Europejskiego Komisarza ds. zrównoważonego transportu i turystyki, w imieniu Komisji Europejskiej

1. Decyzja Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 4 października 2024 uznająca za nieważny przepis o powrocie pojazdu ma bezpośredni skutek w porządku prawnym UE. Zgodnie z artykułem 264 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej przepis ten należy zatem uznać za nieważny bez konieczności podejmowania jakichkolwiek działań przez Komisję.
2. i 3. Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie pisemne, przepis ten nie był częścią wniosku Komisji. W momencie jego przyjęcia Komisja złożyła oświadczenie, w którym stwierdziła, że obowiązek powrotu ciężarówki doprowadziłby do nieefektywności systemu transportowego oraz wzrostu niepotrzebnych emisji, zanieczyszczeń i zatorów. Te potencjalne nieefektywności zostały potwierdzone w badaniu oceniającym oczekiwane skutki tej zasady, opublikowanym w lutym 2021.

W tym momencie Komisja nie widzi potrzeby podejmowania działań legislacyjnych w celu przywrócenia tych przepisów. Komisja będzie nadal współpracować z państwami członkowskimi w zakresie wdrażania Pakietu Mobilności 1, aby zapewnić dobre funkcjonowanie rynku wewnętrznego, uczciwe warunki konkurencji dla wszystkich zaangażowanych podmiotów i lepsze warunki socjalne dla kierowców. W związku z tym Komisja będzie nadal zwracać uwagę na wszelkie negatywne skutki potencjalnie wynikające z uchylenia obowiązku powrotu pojazdu, zwłaszcza w odniesieniu do warunków pracy kierowców, i podejmie wszelkie odpowiednie działania.

Źródło: Parlament Europejski
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels