Po wybudowaniu wszystkich odcinków, pomiędzy autostradą A1 w okolicy Piotrkowa Trybunalskiego a Dorohuskiem, droga ekspresowa S12 zapewni sprawne i bezpieczne połącznie centrum kraju z Lubelszczyzną, a także z wschodnią granicą kraju. Tym samym ma ułatwić podróż pomiędzy zachodnią i wschodnią granicą państwa, a zatem stanowić pomost pomiędzy krajami Unii Europejskiej i Ukrainą.
Niezależnie od tego, trwają prace związane z przygotowaniem do realizacji odcinka drogi ekspresowej S12 Piotrków Trybunalski - Sulejów (Kozenin) - granica woj. łódzkiego i mazowieckiego. Pod koniec grudnia 2024 roku złożono komplet dokumentów do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (GDOŚ), które są uzupełnieniem raportu o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. GDOŚ prowadzi obecnie postępowanie odwoławcze od wydanej w 2019 r. decyzji środowiskowej. Jego zakończenie pozwoli przejść do dalszego etapu prac, zarówno dla odcinka drogi S12 od Piotrkowa Trybunalskiego do Kozenina (i dalej do granicy województwa mazowieckiego), jak i S74 od Kozenina do granicy z woj. świętokrzyskim. W przypadku drogi S12 to odcinek o długości ponad 60km, a jeśli chodzi o S74 to blisko 20 km.
Droga ekspresowa S12 będzie dłuższa
Kolejnym strategicznym przedsięwzięciem jest opracowanie dokumentacji na przedłużenie drogi ekspresowej S12 od węzła Łódź Południe do węzła Kozenin. Nowy odcinek trasy będzie spinał istniejącą sieć tras najwyższych klas w ścisłym centrum kraju i usprawni przejazd zarówno między Wrocławiem i Warszawą, jak i z centrum kraju do Ziemi Świętokrzyskiej i na Podkarpacie. Pierwsze spotkania informacyjne z mieszkańcami, zorganizowane przez projektanta, miały miejsce na początku jesieni.Pod koniec 2025 roku GDDKiA planuje złożenie wniosku o decyzję środowiskową, a dwa lata później chce ją uzyskać. Umowy z wykonawcami planuje podpisać pod koniec 2029 roku. Zakończenie prac przewidywane jest w 2035 roku.
Źródło: GDDKiA
grafika poglądowa