Najważniejsze przepisy
📌 Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 (art. 8):✔ Regularny odpoczynek tygodniowy: minimum 45 godzin.
✔ Skrócony odpoczynek tygodniowy: minimum 24 godziny, z obowiązkiem rekompensaty przed końcem trzeciego tygodnia.
📌 Pakiet Mobilności (Rozporządzenie (UE) 2020/1054):
✔ Zakaz spędzania regularnego odpoczynku w kabinie pojazdu (art. 8 ust).
✔ Regularny odpoczynek tygodniowy musi odbywać się w odpowiednich warunkach, np. hotelu, na koszt pracodawcy.
📌 Cykliczność odpoczynków:
✔ Dopuszczalne dwa skrócone odpoczynki tygodniowe z rzędu w transporcie międzynarodowym, pod warunkiem odbioru dwóch regularnych odpoczynków w okresie czterech tygodni.
✔ Po dwóch skróconych odpoczynkach kierowca musi odbyć jeden regularny odpoczynek w miejscu zamieszkania lub siedzibie firmy.
Jak to stosować?
🚩 Planowanie tras: Pracodawca musi zapewnić odpowiednie warunki odpoczynku poza kabiną i przewidzieć rekompensaty za skrócone odpoczynki.🚩 Obowiązek powrotu: Kierowca ma prawo wrócić do domu lub siedziby firmy co najmniej raz na cztery tygodnie na odpoczynek.
🚩Dokumentacja odpoczynków: Pracodawca i kierowca muszą przechowywać i udokumentować odpoczynki, korzystając z tachografów i odpowiednich zaświadczeń.
🚩 Sankcje: Wysokie kary finansowe za naruszenia w krajach UE, np. kilka tysięcy euro w Niemczech lub Francji za brak odpoczynku w kabinie.