Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

MaWo Group

Podstawy prawne odpoczynków tygodniowych kierowców w 2024 roku

Utworzona: 2024-12-05


Transport międzynarodowy objęty jest szeregiem regulacji, których celem jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz ochrona kierowców przed przemęczeniem. Nowe przepisy, w tym te wprowadzone w ramach Pakietu Mobilności, szczegółowo określają wymogi dotyczące czasu pracy i odpoczynku, nakładając dodatkowe zobowiązania na firmy transportowe i ich pracowników.

Poniżej omówienie kluczowych zasady dotyczące obowiązku regularnych przerw tygodniowych, zakazu ich odbywania w kabinie pojazdu oraz wymagań związanych z planowaniem tras, uwzględniających powrót kierowców do miejsca zamieszkania. Przedstawiono również sposoby unikania kar finansowych poprzez zapewnienie zgodności z regulacjami oraz zaprezentowano praktyczne rozwiązania ułatwiające organizację pracy.

Najważniejsze przepisy

📌 Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 (art. 8):
✔ Regularny odpoczynek tygodniowy: minimum 45 godzin.
✔ Skrócony odpoczynek tygodniowy: minimum 24 godziny, z obowiązkiem rekompensaty przed końcem trzeciego tygodnia.

📌 Pakiet Mobilności (Rozporządzenie (UE) 2020/1054):
✔ Zakaz spędzania regularnego odpoczynku w kabinie pojazdu (art. 8 ust).
✔ Regularny odpoczynek tygodniowy musi odbywać się w odpowiednich warunkach, np. hotelu, na koszt pracodawcy.

📌 Cykliczność odpoczynków:
✔ Dopuszczalne dwa skrócone odpoczynki tygodniowe z rzędu w transporcie międzynarodowym, pod warunkiem odbioru dwóch regularnych odpoczynków w okresie czterech tygodni.
✔ Po dwóch skróconych odpoczynkach kierowca musi odbyć jeden regularny odpoczynek w miejscu zamieszkania lub siedzibie firmy.

Jak to stosować?

🚩 Planowanie tras: Pracodawca musi zapewnić odpowiednie warunki odpoczynku poza kabiną i przewidzieć rekompensaty za skrócone odpoczynki.

🚩 Obowiązek powrotu: Kierowca ma prawo wrócić do domu lub siedziby firmy co najmniej raz na cztery tygodnie na odpoczynek.

🚩Dokumentacja odpoczynków: Pracodawca i kierowca muszą przechowywać i udokumentować odpoczynki, korzystając z tachografów i odpowiednich zaświadczeń.

🚩 Sankcje: Wysokie kary finansowe za naruszenia w krajach UE, np. kilka tysięcy euro w Niemczech lub Francji za brak odpoczynku w kabinie.

Do ulubionych MaWo Group
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels