Kluczowe zmiany w opłatach
🚩Rozbudowa systemu opłat – obecna opłata infrastrukturalna zostanie uzupełniona o dwa nowe komponenty:◾ Opłatę za emisję CO2, różnicowaną na podstawie klasy emisji CO2 pojazdu.
◾ Opłatę za zanieczyszczenie powietrza, naliczaną według klasy emisji EURO.
🚩Struktura opłat – w nowym systemie opłaty infrastrukturalna i związana z emisją CO2 będą stanowić zbliżony udział w całości, natomiast opłata za zanieczyszczenie powietrza – około 1/3 ich wartości.
🚩Mechanizmy dostosowawcze – pojazdy będą klasyfikowane według indywidualnej emisji CO2, a ich przynależność do danej klasy może być aktualizowana co sześć lat.
Zmiany te wprowadzają preferencje dla pojazdów bardziej ekologicznych, takich jak klasy EURO 6 i pojazdy bezemisyjne, co ma zachęcać do modernizacji floty.
Dlaczego zmiany mają zostać wprowadzone?
Proponowane rozwiązania wynikają z konieczności wdrożenia unijnej dyrektywy 2022/362. Kluczowe założenia to różnicowanie stawek w zależności od klasy emisji pojazdu oraz emisji CO2. Zgodnie z dyrektywą, UE ma wspierać wymianę floty na pojazdy niskoemisyjne, co jest zgodne z założeniami unijnego Nowego Zielonego Ładu i strategii „Fit for 55”.Przewoźnicy zapłacą
Opłaty drogowe w Polsce pozostają znacznie niższe niż w innych krajach UE. Na przykład przewoźnicy korzystający z dróg niemieckich płacą stawki wyższe o 69% do 415% w porównaniu z Polską. Różnice te, choć zmniejszone po wdrożeniu dyrektywy, wciąż pozostaną znaczące. Przewiduje się, że zmiana stawek będzie miała minimalny wpływ na inflację w Polsce i przypomina reformę z 2011 roku, gdy wprowadzono system opłat zależnych od przejechanego dystansu. Jednak wzrost kosztów może być odczuwalny dla przewoźników korzystających z pojazdów emitujących więcej zanieczyszczeń, zwłaszcza klasy EURO 4 i niższych. Wdrożenie nowych stawek opłat drogowych, choć zwiększy koszty dla części przewoźników, stanowi krok w kierunku ekologizacji transportu.Źródło: Legislacja RCL