Ogłoszone protokoły zostaną formalnie opublikowane w przyszłym miesiącu. Pokażemy, że najlepsze metody testowania opracowane w ciągu ostatniej dekady dla samochodów osobowych da się przekształcić w przydatne wytyczne dotyczące projektowania przyszłych, bezpieczniejszych samochodów ciężarowych powiedział dr Michiel van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP.
W ciągu ostatnich 12 miesięcy ściśle współpracowaliśmy z producentami pojazdów przy opracowaniu testów i konsultowaliśmy się z różnymi podmiotami w całej Europie, w tym z dystrybutorami, przewoźnikami, ubezpieczycielami, władzami miejskimi, ustawodawcami i organizacjami drogowymi, aby w pełni zrozumieć złożoność kwestii, jaką jest poprawa bezpieczeństwa ciężarówek i dróg. Przyszła ocena Truck Safe będzie zachęcać do osiągania dobrych wyników w zakresie bezpieczeństwa zarówno w miastach, jak i na autostradach oraz umożliwi optymalizację bezpieczeństwa operacyjnego i kosztów. Nowe wymagania regulacyjne zmusiły producentów do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa. Naszym celem jest jednak postęp w kierunku najlepszych praktyk we wszystkich rodzajach bezpieczeństwa, a nie tylko spełnianie minimalnych standardów, co udało nam się osiągnąć w przypadku samochodów osobowych powiedział Matthew Avery, dyrektor ds. rozwoju strategii Euro NCAP.Wypadki z udziałem ciężarówek i niechronionych użytkowników dróg są obecnie przyczyną 25% wszystkich ofiar śmiertelnych w UE. Zdarzenia z udziałem ciężarówek różnią się znacznie w zależności od rodzaju środowiska drogowego (miasto lub autostrada), a także pojazdu uczestniczącego w kolizji (samochód osobowy lub niechroniony użytkownik dróg). Nowe testy będą symulować warunki rzeczywistych kolizji i zachęcać producentów do stosowania technologii zapobiegania kolizjom i poprawy zakresu widzenia kierowcy. W przyszłości Euro NCAP rozszerzy program o ochronę przed zderzeniami. Podejście przyjęte przez niezależną organizację ds. oceny bezpieczeństwa pojazdów ma na celu podkreślenie technologii, które są zarówno opłacalne, jak i zapewniają bezpieczeństwo oraz umożliwiają operatorom wybór najbezpieczniejszego pojazdu do określonej roli.
W miarę jak producenci będą reagować na testy, zmianie ulegać też będą wymogi prawne. W 2027 r. zaczną obowiązywać zaostrzone wymogi w zakresie bezpieczeństwa czynnego podczas manewrowania, w 2030 r. Euro NCAP rozpocznie testy zderzeniowe ciężarówek, aby zachęcić do lepszej ochrony biernej. Pojazdy będą testowane według segmentów zastosowań (transport miejski, dystrybucyjny, długodystansowy oraz wywrotki i śmieciarki). Wszystkie protokoły i wymagania są opracowywane we współpracy z członkami Euro NCAP i placówkami badawczymi oraz uwzględniają uwagi producentów. Pierwszą publikację ratingów zaplanowano na listopad 2024 r.
Truck Safe będzie pierwszym programem tego rodzaju w branży, który umożliwi zainteresowanym identyfikację i ocenę poziomu bezpieczeństwa pojazdów ciężarowych. Zapewni to nie tylko większe bezpieczeństwo kierowcom, ale także umożliwi przewoźnikom zakup najbezpieczniejszych pojazdów. Tworząc rynek bezpieczeństwa, Euro NCAP będzie zachęcać producentów i dostawców do wprowadzania innowacji, jeszcze bardziej zwiększając korzyści płynące z programu w zakresie bezpieczeństwa w miarę ewolucji ocen dodał Matthew Avery.Źródło: Euro NCAP