Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Dekarbonizacja transportu tak, ale realizowana w rozsądny sposób

Utworzona: 2023-11-27


Europejskie Stowarzyszenie Spedytorów Międzynarodowych (ELVIS) zaleca stosowanie różnych technologii napędowych w celu dekarbonizacji transportu.

Główny wniosek, jaki ELVIS formułuje na podstawie najnowszego badania przeprowadzonego przez Global Energy Solutions (GSE) e.V., jest przekonanie, że transformacja sektora transportu może się udać jedynie jeśli będzie realizowana na całym świecie, a nie tylko w Niemczech.

Dekarbonizacja transportu jest problemem globalnym, ponieważ łańcuchy dostaw tego sektora na całym świecie są ze sobą powiązane. Fakt, że Niemcy nie są w stanie samodzielnie opracować rozwiązania, jest jednym z kluczowych wniosków płynących z obecnego badania stwierdza Nikolja Grabowski, dyrektor generalny ELVIS AG.
Autorzy badania GSE pt. „Analiza różnych form napędu samochodów ciężarowych” podkreślają, że wyłącznie krajowe systemy interpretacji i kontroli bez globalnej perspektywy w niewystarczającym stopniu przyczyniają się do globalnej ochrony klimatu. Brak osadzenia w kontekście międzynarodowym może nawet prowadzić do negatywnych skutków ekonomicznych, jeśli zastosowane środki nie będą przyjęte w skali międzynarodowej. Sam transport ciężarowy odpowiada za około 30% całkowitej emisji gazów cieplarnianych pochodzących z transportu drogowego w UE. W badaniu uznano paliwa syntetyczne, w szczególności metanol, olej napędowy i benzynę, za obiecujące rozwiązanie zapewniające neutralność klimatyczną w sektorze transportu ciężarowego.

Dzięki paliwom syntetycznym całą istniejącą na świecie flotę obejmującą około 1,3 mld pojazdów – w tym około 300 mln ciężarówek – można stopniowo uczynić bardziej neutralną dla klimatu poprzez domieszki paliwowe podkreślił prof. Franz Josef Radermacher, dyrektor ds. badań i wiceprezes Global Energy Solutions e.V.
Takie podejście umożliwia zrównoważone wykorzystanie istniejącej infrastruktury i pojazdów. Odnawialne paliwa HVO powinny stanowić najszybsze rozwiązanie w zakresie redukcji emisji CO2, ponieważ m.in. w Europie istnieje już coraz większa liczba stacji paliw HVO. Napędy akumulatorowe nadają się do mniejszych, lżejszych pojazdów i krótszych tras, natomiast kluczową rolę w transporcie ciężarowym powinny odgrywać gaz, ogniwa paliwowe, wodór i paliwa syntetyczne.

Nie ma uniwersalnego rozwiązania. W przyszłości wszystkie tego typu napędy będą potrzebne, aby zapewnić konkurencyjność i jednocześnie zmniejszyć emisję CO2 mówi Radermacher.
Dlatego ELVIS zaleca, aby średnie przedsiębiorstwa nie podejmowały pochopnych decyzji i podczas odnawiania swojej floty na razie trzymały się sprawdzonych rozwiązań. Zdaniem Grabowskiego, należy najpierw dążyć do rozwoju różnych ścieżek technologicznych na rynku i testować je już teraz w ramach dostępnych opcji, aby zdobyć praktyczne doświadczenie. Ważne jest, aby nie polegać tylko na jednej technologii napędowej. W ten sposób można wybrać najbardziej wydajną i wykonalną opcję, jaką jest dostępna na rynku w obecnych warunkach. Jako rozwiązanie tymczasowe w perspektywie krótkoterminowej najlepiej sprawdzą się niskoemisyjne paliwa odnawialne.

Źródło: ELVIS
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Księgowy online


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE