Więcej mocy, mniej paliwa
W najmocniejszej wersji silnik generuje moc maksymalną 580 KM i moment obrotowy 2800 Nm, dzięki czemu pojazd może wykonywać ciężkie zadania transportowe wymagające maksymalnych osiągów. Z kolei warianty 460 KM/2500 Nm i 500 KM/2600 Nm wspierają maksymalizację wydajności ciężarówek na długich trasach.Nowy silnik połączono z osią Meritor 17xHE o dłuższych przełożeniach, pozwalających na wykorzystanie wysokiego momentu obrotowego. Za przeniesienie napędu odpowiada zmodernizowana, 12-biegowa przekładnia TRAXON drugiej generacji marki ZF. Skrzynia oferuje kilka nowych funkcji, takich jak wspomaganie zmiany biegów w czasie hamowania silnikiem czy wspomaganie cofania.
System jazdy przewidującej HiCruise drugiej generacji, korzystający z map 3D i pozycjonowania GPS, oprócz profilu drogi rozpoznaje zakręty i ronda, odpowiednio dostosowując do warunków na drodze prędkość pojazdu. Tryb jazdy Eco zoptymalizowano z uwzględnieniem strategii zmiany biegów, dostępności momentu obrotowego czy funkcji EcoRoll. Można nim zarządzać zdalnie poprzez usługi telematyczne. Nowy hamulec silnikowy pracuje o 30% efektywniej i może zastąpić retarder hydrauliczny w przypadku większości zadań transportowych. Wszystkie zmiany w przypadku modelu S-Way zapewniają wzrost wydajności paliwowej do 10%, a usługi mogą ją zwiększyć o kolejne 4%.
Nowe modele S-Way i X-Way oferują większą oszczędność paliwa i lepsze osiągi w porównaniu z poprzednikami także w wersji na gaz ziemny – silnik xCursor 13 NG generuje moc maksymalną 500 KM i 2200 Nm momentu obrotowego przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa do 11%. Potężną wydajność połączono z zaletami środowiskowymi gazu ziemnego, co może przynieść zmniejszenie emisji CO2 nawet o 95% przy zasilaniu biometanem, nie mówiąc o znacznej redukcji hałasu w porównaniu z równoważnym pojazdem napędzanym silnikiem wysokoprężnym.
Wysoki poziom komfortu i bezpieczeństwa
Kabiny otrzymały nowe wnętrza o poprawionej ergonomii, stworzone dla podniesienia komfortu i jakości pracy. Decydują o tym takie elementy, jak nowa deska rozdzielcza, a także cyfrowy kokpit z zestawem wskaźników TFT, systemem Infotainment i systemem kamer zastępujących lusterka wsteczne.W przypadku modeli S-Way i X-Way z komfortową kabiną AS wprowadzono kontrastowe kolory oraz dodatkowe schowki i szuflady w konsoli środkowej, a logicznie rozmieszczone przełączniki przeniosły ergonomię na wyższy poziom. Inżynierowie obniżyli fotel i wprowadzili dodatkowy przegub kolumny kierownicy, co powiększyło zakres ustawień (pochylenie do kierowcy oraz odchylenie do pionu przy wychodzeniu lub w czasie wypoczynku). Elektronicznie sterowany hamulec postojowy z automatycznym załączaniem podnosi poziom bezpieczeństwa i bardziej porządkuje przestrzeń w kabinie.
Nowy składany stolik na desce rozdzielczej po stronie pasażera można wykorzystać do spożywania posiłków lub wykonywania zadań, które wymagają płaskiej powierzchni roboczej. Obok umieszczono praktyczne gniazdko USB do ładowania urządzeń elektronicznych. Dwa gniazda USB na desce rozdzielczej są dostępne w wyposażeniu standardowym.
Wyposażenie opcjonalne obejmuje Mirrorcams – system kamer zastępujących główne i szerokokątne lusterka wsteczne, oferujący kierowcy lepszą widoczność. Ponadto kamery dzięki zmniejszeniu powierzchni czołowej obniżają opór aerodynamiczny, co przekłada się na redukcję zużycia paliwa nawet o 1,5% w porównaniu z wersją z konwencjonalnymi lusterkami. Te pozostały w standardowej kompletacji pojazdu – producent uszanował przyzwyczajenia szerokiej rzeszy kierowców do tradycyjnych rozwiązań.
Zmiany w osiach i zawieszeniu
Serie S-Way i X-Way z pneumatycznym zawieszeniem przedniej osi otrzymały je we wzmocnionej wersji z miechami o dużym skoku i dopuszczalnym obciążeniem osi zwiększonym do 9 ton. Poszerzono również dostępność tej wersji przedniego zawieszenia, które jest oferowane w szerszej niż dotąd gamie wariantów podwozi, m.in. w konfiguracji podwyższonej ON+, jak również dla układów napędowych 6x4 i 8x4 Tridem.Podwozia 6x2 otrzymały wzmocnioną oś wleczoną o obciążeniu 9 ton, szczególnie przydatną w śmieciarkach oraz zabudowach z żurawiem zamontowanym na tylnym zwisie. Dla cięższych zadań transportowych przewidziano oś pojedynczą typu 18xFE – jednostopniową (bez zwolnic), ze wzmocnioną obudową, wspornikami i wydajniejszymi hamulcami, zapewniającą możliwość tworzenia zestawów ciężarowych o masie 60 ton.
Personalizacja wyglądu
Klienci mają możliwość personalizacji modeli S-Way i X-Way dzięki nowym opcjom dostępnym w zależności od wybranego rodzaju kabiny. Oprócz charakterystycznego logo IVECO dostępnego w wersji chromowanej lub w kolorze grafitowym Gunmetal, do wyboru jest osiem wariantów kolorystycznych atrapy chłodnicy. Można postawić na wykończenia błyszczące, elementy metaliczne, a nawet opcje w kolorze nadwozia – dzięki temu można spersonalizować model S-Way tak, aby odzwierciedlał kolory firmy, lub wybrać styl, który sprawi, że pojazd będzie wyróżniać się na drodze. Wyjątkowo dobrze samochód prezentuje się w kolorze nadwozia określanym jako Cambrige Green.Interfejs przyjazny dla użytkownika
Pojazdy z rodziny Way otrzymały cyfrową deskę rozdzielczą z 10-calowym wyświetlaczem, który dostarcza kierowcy informacji o pojeździe, a jego ekran można dostosować do indywidualnych preferencji. Ofertę uzupełnia opcjonalny wyświetlacz deski rozdzielczej o przekątnej 12 cali – w pełni konfigurowalny i zintegrowany z systemem Infotainment.Interfejs systemu wspomagania kierowcy ADAS oraz pełna integracja systemu Infotainment prezentują informacje w przejrzysty sposób, zmniejszając obciążenie poznawcze kierowcy. Nowy system Infotainment został wyposażony w 10- lub 7-calowy wyświetlacz zapewniający dostęp do multimediów oraz kluczowych elementów sterowania w zasięgu ręki kierowcy. Bezprzewodowe funkcje Apple CarPlay i Android Auto zapewniają dostęp do aplikacji zainstalowanych na smartfonie kierowcy. System umożliwia też sparowanie przez Bluetooth dwóch telefonów jednocześnie.
ADAS poziomu 2
Długodystansowe zadania transportowe są wspomagane w szerokim zakresie. Asystent autostradowy Highway Assist pomaga kierowcy utrzymać pojazd na środku pasa ruchu, wykrywając i niwelując odchylenia toru jazdy za pomocą kamery oraz funkcji aktywnego korygowania kierunku jazdy Active Steering i wykrywania zdjęcia rąk z kierownicy Hands-off Detection. Tempomat adaptacyjny z funkcją zatrzymywania i ruszania (ACC+Stop&Go) zapewnia utrzymanie ustalonej prędkości oraz zachowanie bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu, a także automatyczne zatrzymanie i ponowne uruchomienie silnika podczas jazdy w korkach.Ponadto w całej gamie Way dostępne są: system informowania o obecności obiektów w martwym polu z boku pojazdu Blind Spot Warning, system informowania o obecności obiektów bezpośrednio przed pojazdem Moving-Off Information Systems (zapewniają bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu drogowego), funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy Driver Drowsiness Detection, asystent prędkości Intelligent Speed Assist, a także blokada Alcohol Interlock.
Nowe funkcje i usługi cyfrowe
Wprowadzono nowe bądź ulepszone funkcje cyfrowe, dzięki którym praca kierowcy jest bezpieczniejsza i wydajniejsza. Nowa usługa Driver’s Health Monitoring sprawdza stan kierowcy łączac te informacje z danymi generowanymi przez systemy ADAS pojazdu, co ma zapobiegać nagłym zagrożeniom dla bezpieczeństwa kierowcy. Ulepszono funkcję raportów bezpieczeństwa Professional Safety Report, wykorzystując nowe systemy ADAS do generowania bardziej zaawansowanych automatycznych raportów, które mają za zadanie pomóc kierowcy zachować bezpieczeństwo na drodze. Aktywowany głosem asystent podróży IVECO Driver Pal, oparty na systemie Amazon Alexa (dostępny w wybranych krajach) zintegrowano z systemem multimedialnym Infotainment, aby zapewnić obsługę bez odrywania wzroku od drogi i umożliwić kierowcy zarządzanie funkcjami za pomocą poleceń głosowych. Aplikację Easy Way wzbogacono o funkcje oszczędzające czas i zwiększające produktywność, takie jak cyfrowa lista kontrolna, zdalne sterowanie czy interaktywna instrukcja obsługi.Łączność serii S-Way wzbogacono również o nowe funkcje dla menedżerów flot. Portal klienta IVECO ON stał się centrum łączności – menedżerowie mogą za jego pomocą monitorować pojazdy floty i zarządzać nimi oraz usprawnić administrowanie. Funkcja Remote Commands dostępna z poziomu portalu IVECO ON umożliwia zdalne sterowanie ustawieniami pojazdu tak, aby zwiększyć wydajność i bezpieczeństwo jazdy. Funkcja Advanced Predictive Diagnostics wykorzystuje nowe algorytmy do monitorowania stanu pojazdu, przewidywania usterek i sprawdzania poziomu zużycia podzespołów, np. układu oczyszczania spalin.
Modułowa oferta usługowa ułatwia dokonanie wyboru
Nowy S-Way jest częścią portfolio usług opracowanych z myślą o poprawie wydajności pojazdów i rentowności firm transportowych. Usługi IVECO Uptime mają na celu zminimalizowanie braku dyspozycyjności pojazdu (unikanie nieplanowanych przestojów) dzięki monitorowaniu w czasie rzeczywistym, diagnostyce zdalnej i harmonogramom serwisowania. Usługi z zakresu produktywności i wydajności Productivity & Efficiency pomagają klientom zmniejszać zużycie paliwa, optymalizować trasy i poprawiać styl jazdy kierowców. Usługi dotyczące troski o kierowcę Driver Care oraz bezpieczeństwa i ochrony Safety & Security mają na celu promowanie bezpiecznej jazdy i zwiększanie bezpieczeństwa kierowców. Ponadto IVECO CAPITAL oferuje kompleksowe rozwiązania finansowe, w tym leasing i usługi ubezpieczeniowe na wszystkich rynkach.Modułowe podejście do oferty usługowej ułatwia klientom wybór tych, które są najlepiej dostosowane do ich specyficznych wymagań. Bazując na dotychczasowych doświadczeniach, wstępnie połączono niektóre usługi w pakiety – od prostych do najbardziej zaawansowanych, nastawionych m.in. na optymalizację wydajności floty, minimalizację nieplanowanych przestojów i pomagające osiągać cele zrównoważonego rozwoju.
Źródło: IVECO
Fot. IVECO, Anna Banaszkiewicz