Działalność przemysłowa Renault Trucks, której celem jest wydłużanie cyklu życia produkowanych pojazdów, jest realizacją koncepcji gospodarki o obiegu zamkniętym, opartej m.in. na regeneracji. Zgodnie z tymi założeniami wprowadzono szereg inicjatyw, w tym ponowne wykorzystanie w używanych ciężarówkach komponentów regenerowanych w ramach rygorystycznych procesów przemysłowych. W fabryce w Bourg-en-Bresse odnowiono dotychczas ponad 1500 ciężarówek, a w centrum pojazdów używanych w Lyonie zregenerowano 700 sztuk, co pozwoliło zaoszczędzić ponad 5000 ton CO2.
Ostatnio inżynierowie poszli o krok dalej dokonując modernizacji napędu 12-tonowego modelu D z silnikiem Diesla poprzez instalację silnika elektrycznego zasilanego akumulatorem. Modernizacja została przeprowadzona w zakładzie CampX by Volvo Group w siedzibie Renault Trucks w Lyonie. Projekt został zrealizowany we współpracy z firmą Novumtech przy wsparciu finansowym ADEME - francuskiej Agencji ds. Transformacji Ekologicznej.
Konwersję przeprowadzono poprzez modyfikację tylko tego, co było niezbędne: silnika, skrzyni biegów, zbiornika paliwa i zbiornika AdBlue. Podzespoły związane z silnikiem spalinowym, takie jak pompa hydrauliczna wspomagania kierownicy, sprężarka powietrza zawieszenia i hamulców oraz sprężarka klimatyzacji zostały zdemontowane. Zastąpiono je silnikiem elektrycznym połączonym bezpośrednio z wałem napędowym, akumulatorem litowo-jonowym o poj. 210 kWh, ładowarką pokładową o mocy 22 kW, sprężarką powietrza do zawieszenia i hamulców zasilaną elektrycznie, podobnie jak pompa hydrauliczna wspomagania kierownicy, sprężarka klimatyzacji i system ogrzewania kabiny.
Kolejnym etapem projektu będzie certyfikacja zmodernizowanej ciężarówki w celu potwierdzenia zgodności z obowiązującymi przepisami. Po uzyskaniu certyfikatu rozpocznie się faza testów we współpracy z firmą Clovis Grand Paris we Francji.
Źródło: Renault Trucks
Utworzona: 2023-10-19