Dziś Bundestag zajmie się ustawą o podwyżce opłat drogowych. Na mocy porozumienia koalicyjnego do końca roku opłata drogowa ma wzrosnąć o składnik za emisję CO2. Zebrane w ten sposób pieniądze powinny być w dalszym ciągu wykorzystywane wyłącznie na finansowanie infrastruktury transportowej.
Domagamy się dostosowania planowanej podwyżki opłat drogowych w taki sposób, aby co najmniej 1 cent za każdy przejechany kilometr był inwestowany w poprawę warunków na parkingach i przystankach dla ciężarówek. Dopóki przepisy pozostawiają luki prawne umożliwiające funkcjonowanie modeli biznesowych sprzyjających dumpingowi socjalnemu, konieczne jest bezpośrednie wsparcie w tym zakresie. Należy rozbudować infrastrukturę na parkingach, z której kierowcy będą mogli korzystać bezpłatnie. Usługi takie powinny obejmować bezpłatną wodę pitną, korzystanie z toalet, pryszniców i ogrzewanych poczekalni. Także opieka medyczna w nagłych przypadkach w miejscach odpoczynku i na postojach dla ciężarówek powinna być dostępna bezpłatnie, a posiłki i napoje powinny być przystępne cenowo powiedział Stefan Körzell, członek zarządu DGB.
Wielu kierowców ciężarówek, szczególnie z zagranicy, często miesiącami podróżuje po Europie i faktycznie mieszka w swoich ciężarówkach. Pomimo wieloletnich wysiłków podejmowanych w Parlamencie Europejskim nie udało się poprawić ich warunków pracy i życia dzięki nowym przepisom zawartym w unijnym pakiecie mobilności. Obecna sytuacja kierowców w Gräfenhausen to wierzchołek góry lodowej. Struktura branży logistycznej jest zaprojektowana tak, aby ułatwić przekazywanie zleceń podwykonawcom, przerzucanie odpowiedzialności na innych i stosowanie dumpingu socjalnego. Domagamy się nie tylko większej kontroli, ale i wyższych kar. W przypadku poważnych nadużyć skuteczny może być jedynie jeden organ kontrolny, łączący kompetencje policji, urzędów celnych i Federalnego Urzędu ds. Logistyki i Mobilności. Proponowana przez nas opłata socjalna to pierwszy krok w kierunku złagodzenia nadużyć w systemie. Niemcy, jako najważniejszy kraj tranzytowy w Europie, ponoszą w tym względzie szczególną odpowiedzialność dodała Andrea Kocsis, wiceprzewodnicząca ver.di.
Więcej na temat podwyżki opłat drogowych dla ciężarówek w Niemczech ⬇
Podwojenie stawek MAUT i opłaty dla pojazdów od 3,5 tony
Wyższy MAUT od 1 grudnia - zestawienie przewidywanych stawek
Od 1 grudnia podwojenie stawek MAUT - duże kontrowersje w branży
Podnoszą stawki MAUT by firmy transportowe w całości finansowały inwestycje drogowe
Kalkulator klasy emisji CO2 do opłaty drogowej w Niemczech
Źródło: Federacja Niemieckich Związków Zawodowych (DGB)