Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Były wiceminister transportu skazany za wyzysk kierowców ciężarówek

Utworzona: 2023-03-13


Mieszkali w kabinach kilka tygodni bez dostępu do bieżącej wody i sanitariatów. To część nadużyć stosowanych wobec kierowców spoza Unii Europejskiej, w tym z Ukrainy i Białorusi, pracujących dla litewskiej firmy transportowej Arijus.

W związku ze sprawą były wiceminister transportu z Litwy i kierownik Arijus został skazany w miniony piątek, 10 marca br. przez sąd karny w Brugii na karę 6 miesięcy pozbawienia wolności w zawieszeniu i zapłatę grzywny. Firma została również ukarana grzywną i zobowiązana do zapłaty kilkudziesięciu tysięcy euro na kierowcę.

Sprawa wyszła na jaw po dochodzeniu przeprowadzonym przez FNV-Stichting VNB, który monitoruje przestrzeganie układów zbiorowych pracy. Holenderski związek zawodowy po zbadaniu sprawy, wywiadach z kierowcami na parkingach w Holandii i Europie Zachodniej, którzy zajmowali się przewożeniem kontenerów morskich w Rotterdamie i Zeebrugge oraz z powrotem dla takich firm jak Samskip, ECS, P&O Ferrymasters i IKEA, ujawnił wiele nieprawidłowości.

Szczegóły sprawy

38 kierowców zostało przywiezionych do Belgii furgonetkami w celu wykonania zadań transportowych. Jak się okazało, nigdy nie wyjeżdżali na Litwę, tylko do Belgii i jej okolic, ale otrzymywali wynagrodzenie tak, jakby pracowali na Litwie. Większość z nich nie była Litwinami, ale pochodziła spoza Unii Europejskiej, np. z Ukrainy i Białorusi. Arijus zapewnił im litewskie zezwolenia, rejestrując ich pod adresem litewskiego hotelu IBIS.

Niegodne warunki

W trakcie dochodzenia ujawniono, że kierowcy byli zmuszani do życia w kabinie ciężarówki przez pięć do dwunastu tygodni ciągiem. Nie pozwalano im opuszczać ciężarówki. Nie mieli oni dostępu do bieżącej wody, mogli korzystać z brudnej, przenośnej toalety. Myli się na świeżym powietrzu wodą z butelki i mogli gotować jedzenie w swojej kabinie tylko przy silnym wietrze. Nie przestrzegano czasu jazdy i odpoczynku, co zagrażało nie tylko bezpieczeństwu pracowników, ale także innych użytkowników dróg.

Wyrok skazujący

FNV jest zadowolony z wyroku. Edwin Atema z FNV Transport & Logistiek zwraca uwagę, że to pokazuje rzeczy, które oni i kierowcy wiedzieli od dawna. Po pierwsze, że zawodowcy są wykorzystywani i że nie stronią od tego nawet byli politycy z krajów, w których znajdują się najwięksi przewoźnicy w Europie. Po drugie, te firmy pracują dla klientów z Europy Zachodniej, którzy próbują uniknąć odpowiedzialności, korzystając z firm transportowych z zagranicy.

Autor: Casper Schrijver
Źródło: FNV
grafika poglądowa
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Wega Agencja celna


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels