Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Najwięcej kierowców zawodowych zginęło w Polsce, Bułgarii i Czechach

Utworzona: 2023-02-18


Ranking zagrożenia dla poszczególnych europejskich krajów, z którego pochodzą te dane, został obliczony na podstawie średniego rocznego wskaźnika wypadków śmiertelnych na 16000 km dróg w ciągu ostatnich 10 lat.

W ramach nowo rozpoczętej kampanii brytyjska firma SNAP, dostawca usług w branży transportowej stworzyła ranking „najniebezpieczniejszych autostrad” w Europie. Z zebranych danych wynika, że najwyższa średnia liczba wypadków śmiertelnych z udziałem samochodów ciężarowych na 16 000 km sieci drogowej odnotowano na drogach w Bułgarii (wskaźnik zagrożenia wyniósł 369), Polsce (185) i Czechach (162). Na kolejnych miejscach w rankingu znalazły się Rumunia (162), Litwa (155), Niemcy (143), Luksemburg (137), Słowacja (121), Wielka Brytania i Portugalia (w obu krajach wskaźnik zagrożenia wyniósł 118). Na dole rankingu znalazły się Dania, Austria i Szwecja, a więc kraje, w których odnotowano stosunkowo najmniej wypadków śmiertelnych z udziałem pojazdów ciężarówek.

Najistotniejsze dane z raportu?

🔸 Na pierwszym miejscu ranking znalazła się Bułgaria, gdzie roczna liczba wypadków śmiertelnych z udziałem samochodów ciężarowych jest wyższa niż łączna liczba odnotowana w Polsce i Czechach, które zajmują odpowiednio drugie i trzecie miejsce.
🔸 W sumie w Unii Europejskiej w 2021 r. na milion mieszkańców na drogach zginęło 45 osób, przy czym przewiduje się, że liczba ta wzrośnie o 10% rok do roku.
🔸 Większość kolizji zdarza się w ciągu dnia (56%), a jedna czwarta ma miejsce między 15:00 a 17:00.
🔸 W przypadku samochodów ciężarowych, 40% wszystkich śmiertelnych kolizji zdarza się na obszarach wiejskich, co wskazuje na potrzebę rozbudowy infrastruktury bezpieczeństwa ruchu drogowego w celu poszerzenia autostrad.
🔸 W całej Europie średnio rocznie dochodzi do mniej niż jednego śmiertelnego wypadku samochodu ciężarowego na 10 000 km dróg.

Jak tłumaczą autorzy, celem ranking nie jest uznanie niektórych krajów za bardziej niebezpieczne od innych, ale chęć zwrócenia uwagi na bezpieczeństwo międzynarodowych kierowców w ruchu międzynarodowych i starania, jakie należy podjąć, aby osiągnąć cel wytyczony przez ONZ, tzn. zero ofiar śmiertelnych i poważnych obrażeń do roku 2050.

Wnioski z raportu

Badanie wskazuje, że pomimo swoich umiejętności, kierowcy samochodów ciężarowych na całym kontynencie są narażeni na codzienne zagrożenia podczas jazdy. Konieczne są zatem działania w celu poprawy ich bezpieczeństwa. Mark Garner, dyrektor zarządzający w SNAP tłumaczy, że poprawa infrastruktury drogowej jest niezbędna, aby zapewnić bezpieczeństwo sieci transportu drogowego w całej Europie. Biorąc pod uwagę, że w Unii Europejskiej jeździe 6 mln samochodów ciężarowych, a ich kierowcy odgrywają niezwykle ważną rolę w całej Europie należy zminimalizować niebezpieczeństwa, które na nich czyhają. Większość zawodowców, zwłaszcza tych poruszających się po Europie Środkowej i Wschodniej, jest przyzwyczajona do jazdy na wyjątkowo długich dystansach i po mniej znanych drogach. Mogą oni nie wiedzieć, gdzie najlepiej zaparkować, żeby zrobić przerwę. Właśnie dlatego opracowano aplikację zawierającą informacje o ponad 5000 parkingach dla ciężarówek.

Badania przeprowadzono z wykorzystaniem najnowszych danych brytyjskiego urzędu statystycznego i Komisji Europejskiej. Przeanalizowano dane z okresu 10 lat, 2010-2020.

Źródło: SNAP Account
grafika poglądowa
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels