Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Rewizja przepisów w sprawie wag i wymiarów ciężarówek

Utworzona: 2023-01-10


ACEA zaleca maksymalne uproszczenie struktury obecnego rozporządzenia, ponieważ obejmuje ono obecnie szereg różnych przepisów dotyczących kilku bardzo szczegółowo zdefiniowanych segmentów pojazdów, np. pociągów drogowych, pojazdów przegubowych, pojazdów silnikowych, autobusów i autokarów.

W szczególności ACEA zaleca, aby rewizja koncentrowała się na dwóch kluczowych elementach:
• Szczegółowych przepisach dotyczących wymiarów pojazdów, masy całkowitej i nacisku na osie w celu przyspieszenia wprowadzania na rynek pojazdów bezemisyjnych.
• Dłuższych i cięższych zestawach pojazdów w ramach Europejskiego Systemu Modułowego (EMS).

Rekomendacje dotyczące ciężarówek

🚩 Przy określaniu dodatkowych limitów masy dla pojazdów bezemisyjnych należy usunąć wszelkie odniesienia do pojazdów konwencjonalnych
🚩 W przypadku wszystkich pojazdów niskoemisyjnych należy zwiększyć CMD o przynajmniej 1 tonę.
🚩 W przypadku wszystkich pojazdów bezemisyjnych należy zwiększyć CMD o co najmniej 2 tony.
🚩 Dodatkowe limity wagowe dla pojazdów ZEV nie powinny być brane pod uwagę przy obliczaniu stawek opłat drogowych, niezależnie od tego, czy są one zróżnicowane pod względem emisji CO2 zgodnie z eurowinietą. Ma to na celu uniknięcie sytuacji, w której pojazdy ZEV będą podlegać wyższym opłatom drogowym/opłatom za korzystanie z infrastruktury lub udzielać rabatów obliczanych na podstawie zbyt wysokiej wartości referencyjnej.
🚩 Nacisk na oś kombinacji osi napędzanej i napędzanej należy zwiększyć o co najmniej 0,5 tony, najlepiej o 1 tonę.
🚩 W przypadku wszystkich pojazdów bezemisyjnych dodatkowy limit masy powinien zostać zwiększony o maksymalnie 4 tony, zamiast obecnego wynoszącego 2 tony. Przyznane dotychczas zwiększone limity wagowe (o 2 tony) mają ułatwić projektowanie i wprowadzanie na rynek pojazdów, które można stosunkowo szybko dostosować do bezemisyjnych układów napędowych. Jednak pomimo przewidywalnych ulepszeń technologicznych stało się jasne, że ten zwiększony limit jest niewystarczający, zwłaszcza w przypadku pojazdów przeznaczonych do szczególnie wymagających zastosowań. Dlatego, aby całkowicie wyeliminować wszelkie ograniczenia ładowności i zapewnić wystarczające osiągi i zasięg, dodatkowy limit masy dla pojazdów bezemisyjnych powinien zostać zwiększony do 4 ton.
🚩 Nowe technologie układów napędowych wymagają więcej miejsca (na akumulatory lub zbiorniki) niż jest to obecnie przewidziane w dyrektywie w sprawie wag i wymiarów. Dlatego ACEA domaga się, aby dopuszczalna długość wszystkich pojazdów bezemisyjnych (kategoria N) została zwiększona o 1,5 m. Pojazdy te nadal spełniałyby wymagania dotyczące promienia skrętu i wszystkie wymogi związane z bezpieczeństwem (np. bezpośrednią widoczność, ogólne przepisy bezpieczeństwa itp.).

Oprócz przedstawionych powyżej propozycji dotyczących pojazdów bezemisyjnych i niezależnie od konkretnej technologii układu napędowego, w przypadku zespołów złożonych z 3-osiowych pojazdów silnikowych i 3-osiowych przyczep (pojazdy przegubowe i pociągi drogowe) ACEA zaleca, aby masa brutto zestawu wynosiła 42 tony.
🚩 Załącznik I art. 2.2.1 i 2.2.2 a – b określają już maksymalną dopuszczalną masę pojazdu dla pociągów drogowych i pojazdów przegubowych z 5 lub 6 osiami, która wynosi 40 ton.
🚩 Pomimo dodatkowej osi w zespołach złożonych z 3-osiowych pojazdów silnikowych i 3-osiowych przyczep, co skutecznie zmniejsza nacisk na poszczególne osie, maksymalna masa nadal wynosi zaledwie 40 ton. Zmiana powinna obejmować zwiększenie masy takiego zespołu 42 ton.
🚩 W przypadku nieuwzględnienia powyższego zalecenia dostosowania w przypadku wszystkich technologii układu napędowego, należałoby zwiększyć DMC o 6 ton dla bezemisyjnych układów napędowych użytych w tego rodzaju zespołach pojazdów.

Źródło: ACEA
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels