Ograniczenie NIE obejmuje przewozów lokalnych – pojazdy realizujące załadunek lub rozładunek na terenie Bratysławy lub w jej bezpośrednim sąsiedztwie mogą nadal korzystać z tego fragmentu autostrady bez przeszkód. Wprowadzenie zakazu ma na celu odciążenie centrum stolicy Słowacji z ruchu ciężkiego tranzytu i poprawę płynności ruchu miejskiego. W praktyce oznacza to jednak istotne zmiany dla firm transportowych, szczególnie tych, które realizują przewozy międzynarodowe przez Słowację. Trasa D1 w Bratysławie jest bowiem ważnym elementem transeuropejskiej sieci transportowej, łączącym m.in. Austrię, Węgry, Czechy i Polskę.
Ciężarówki jadące tranzytem przez Bratysławę muszą obowiązkowo korzystać z alternatywnej trasy prowadzącej przez tzw. obwodnicę południową – czyli autostrady D2, D4 i ponownie D1. Dotyczy to zarówno kierunku wschód–zachód, jak i odwrotnie. Nieprzestrzeganie nowych przepisów może skutkować mandatem, dlatego dostosowanie się do objazdu jest nie tylko konieczne z punktu widzenia prawa, ale również istotne z perspektywy organizacyjnej i ekonomicznej.
Utworzona: 2025-06-26