Ich przedstawicie skierowali list do Adiny Vălean, unijnej komisarz ds. transportu: "Na początku chcemy wyrazić naszą wdzięczność wobec Komisji Europejskiej i Pani osobiście za wieloletnie, nieustanne wsparcie budowy i modernizacji bezpiecznych i chronionych parkingów dla ciężarówek w Europie.
Przyjęte unijne standardy parkingowe dla ciężarówek oraz unijne dofinansowanie ogłoszone w zeszłym roku, każą nam wierzyć, że jesteśmy w przededniu radykalnej poprawy poziomu komfortu, bezpieczeństwa i ochrony zawodowych kierowców ciężarówek w Europie, jaka dokona się dzięki oczekiwanym inwestycjom wysokości prawie 1,5 mld euro zarówno z funduszy europejskich jak i pieniędzy prywatnych inwestorów, co może zaowocować utworzeniem około 60-70 000 wysokiej jakości bezpiecznych i chronionych miejsc parkingowych dla ciężarówek w ciągu najbliższych 5-7 lat. Oznacza to 10-krotny wzrost w stosunku do obecnego poziomu.
Niestety, wyniki ostatnich zaproszeń do składania wniosków wykazały szereg niedociągnięć i braków, które, jeśli nie zostaną jak najszybciej usunięte, uniemożliwią pełne i efektywne wykorzystanie dostępnych środków UE, stawiając pod znakiem zapytania oczekiwaną poprawę warunków pracy i odpoczynku kierowców .
Dostrzegamy cztery obszary wymagające pilnej interwencji służb Komisji Europejskiej we współpracy z branżą:
a) po pierwsze, należy pilnie zorganizować wspólną dużą kampanię promocyjną, aby dotrzeć do wszystkich zainteresowanych stron w całej Europie i znacznie zwiększyć liczbę poprawnych wniosków o dofinansowanie;
b) po drugie, trzeba radykalnie poprawić jakość składanych wniosków poprzez ukierunkowane szkolenia i usługi doradcze zorganizowane przez branżę dla zainteresowanych wnioskodawców;
c) ponadto należy pilnie wprowadzić ukierunkowane zmiany kryteriów wyboru, takie jak włączenie sieci kompleksowej do kryteriów określających, kto może się ubiegać o dofinansowanie;
d) promowanie synergii między TEN-T i TEN-E poprzez uruchomienie dodatkowych możliwości współfinansowania stacji ładowania o dużej wydajności i ogólnie wdrażania infrastruktury paliw alternatywnych dla samochodów ciężarowych w ramach programu bezpiecznych parkingów dla samochodów ciężarowych (SSTPA).
Działania te, które można by wdrożyć już w drugiej rundzie finansowania we wrześniu tego roku, ale na pewno w następnej rundzie we wrześniu 2023 r., mają na celu radykalne zwiększenie liczby i poprawę jakości wniosków, tak aby cała kwota finansowania dostępna w ramach programu SSTPA była przeznaczone na projekty zarówno w ramach środków ogólnych, jak i działań na rzecz spójności.
Ponadto, w celu zagwarantowania pełnego wykorzystania dostępnych środków unijnych na SSTPA, uprzejmie apelujemy do Komisji Europejskiej o realokację niewykorzystanych kwot z naboru 2021 oraz oczekiwanych niewykorzystanych kwot z nadchodzącego naboru w tym roku na dwie nowe tury, które mają zostać przeprowadzone w 2024 i 2025 roku.
Jesteśmy mocno zaangażowani we wspólną pracę nad tymi kwestiami i wierzymy, że z czasem, tj. w ciągu 1-2 lat, takie środki mogą przyczynić się do uruchomienia pełnego potencjału sektora z korzyścią dla gospodarki i społeczeństwa UE, podczas gdy unijne standardy SSTPA zostaną uznane za wiodące światowe normy w zakresie parkingów dla samochodów ciężarowych do stosowania w krajach i regionach daleko poza UE. Liczymy na Państwa wsparcia dla powyższych propozycji branżowych i możliwość spotkania w celu przedstawienia szczegółów."
Źródło: UETR
Utworzona: 2022-08-23