Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Pilna potrzeba budowy bezpiecznych parkingów dla ciężarówek

Utworzona: 2021-09-18


W tej sprawie CLECAT, DSLV, EKG, ESPORG, TVM, UETR - organizacje branżowe wystosowały list otwarty. Treść poniżej.

My, niżej podpisane stowarzyszenia, reprezentujące spedytorów, dostawców usług logistycznych, firmy ubezpieczeniowe, operatorów bezpiecznych parkingów i przewoźników drogowych, zwracamy uwagę na pilną potrzebę kontynuowania budowy nowych bezpiecznych i chronionych parkingów dla ciężarówek (SSTPA) w UE i stworzenie jednolitej normy unijnej określającej jasne i jednoznaczne zasady dotyczące bezpieczeństwa i komfortu, jakie powinny spełniać tego typu parkingi. W związku z tym zdecydowanie popieramy zapowiedź przyszłego finansowania dla parkingów SSTPA za pośrednictwem instrumentu „Łącząc Europę” (CEF II).

Kierowcy ciężarówek w Europie często borykają się z niewystarczającą liczbą miejsc parkingowych lub nieodpowiednimi obiektami, a także z brakiem informacji na ich temat. Z tego powodu często nie pozostaje im nic innego niż parkowanie na parkingach niezabezpieczonych lub miejscach niebezpiecznych. Jednocześnie obserwujemy, że ciągle rośnie liczba kradzieży ładunków w Europie, które wiążą się z ryzykiem dla kierowców i narażają firmy na straty. W obliczu tej krytycznej sytuacji uważamy, że pilnie potrzebna jest unijna norma SSTPA, która pozwoli zaspokoić zapotrzebowanie na parkingi dla ciężarówek w UE, zapewniające kierowcom wystarczającą ilość wysokiej jakości i bezpiecznych miejsc parkingowych, co z kolei przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności zawodu.

W pełni popieramy unijną normę SSTPA i jej kodyfikację w ramach prawa UE za pomocą aktu delegowanego wchodzącego w zakres unijnych przepisów dotyczących czasu jazdy i odpoczynku, w ramach Pakietu Mobilności 1. Zharmonizowana norma UE zawierająca jasne i jednoznaczne przepisy dotyczące bezpieczeństwa i poziom komfortu, będą miały kluczowe znaczenie dla skutecznego wyeliminowania obecnych niedociągnięć i będą najlepszym sposobem na poprawę bezpieczeństwa i warunków pracy kierowców w Europie. Norma unijna powinna zwiększać przejrzystość, budować zaufanie i ułatwiać inwestycje realizowane przez sektor prywatny w przypadku umów SSTPA, ponieważ będą one kwalifikować się do finansowania w ramach instrumentu CEF, pod warunkiem, że spełnią unijne normy SSTPA.

Nasi członkowie, do których zaliczają się operatorzy, usługodawcy, użytkownicy oraz inne podmioty, którym zależy na bezpiecznych parkingach, są żywo zainteresowani rozwojem standardów, jakie powinny spełniać bezpieczne i chronione parkingi dla ciężarówek w Europie. Liczymy na dalszą współpracę z Dyrekcją Generalną ds. Mobilności i Transport Komisji Europejskiej w związku z wdrożeniem przyszłego aktu delegowanego w sprawie SSTPA.

Aby zaspokoić zapotrzebowanie na parkingi w UE, istnieje pilna potrzeba zwiększenia środków na wsparcie nowych parkingów SSTPA w sieci TEN-T. Nowe zaproszenie do finansowania w ramach instrumentu „Łącząc Europę” ma zasadnicze znaczenie dla zabezpieczenia inwestycji w inteligentną, zrównoważoną i bezpieczną mobilność w UE. Biorąc pod uwagę wysokie koszty inwestycji związanych z bezpiecznymi parkingami, uważamy, że niezbędne jest przeznaczenie odpowiednich środków na budowę nowych parkingów SSTPA, a także modernizację istniejących. W połączeniu ze zharmonizowaną, przyjazną dla użytkownika normą SSTPA, odpowiednie finansowanie będzie niezbędną zachętą do nowych inwestycji i pomoże przeciwdziałać istniejącemu niedoborowi bezpiecznych parkingów w sieci podstawowej i rozszerzonej sieci TEN-T. Dlatego czekamy na nadchodzące możliwości finansowania, które wesprą sektor prywatny i pomogą zaspokoić pilną potrzebę zapewnienia wystarczającej liczby bezpiecznych i chronionych parkingów w Europie.

CLECAT, DSLV, EKG, ESPORG, TVM, UETR

Źródło: UETR
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels