III. Egzekwowanie i kontrola
7. W jaki sposób przewoźnik powinien udowodnić, że dopełnił obowiązku?
Właściwe organy państw członkowskich muszą przeprowadzić wymagane kontrole w celu sprawdzenia i monitorowania zgodności z wymogiem określonym w art. 5 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1071/2009. W tym celu mogą skorzystać ze wszystkich proporcjonalnych i skutecznych środków, aby sprawdzić przestrzeganie obowiązku. Przedsiębiorstwa transportowe są zobowiązane do przedstawienia dowodu potwierdzającego, że pojazdy będące w ich dyspozycji wracają do jednej z baz eksploatacyjnych na terenie państwa członkowskiego siedziby co najmniej w ciągu ośmiu tygodni po opuszczeniu państwa członkowskiego. Powinni mieć możliwość wykorzystania wszelkich dowodów, aby udokumentować spełnienie tego wymogu. Oceny tych dowodów dokonują organy kontrolne państwa członkowskiego, w którym przedsiębiorstwo ma siedzibę, pod kontrolą właściwych organów sądowych.W praktyce przedsiębiorcy mogą przedstawić na żądanie władz każdy dokument wskazujący lokalizację pojazdu w miejscu prowadzenia działalności w ciągu ostatnich 8 tygodni i/lub co 8 tygodni. Dokumentami tymi mogą być np. zapisy z tachografów lub dyżury kierowców lub listy przewozowe.
8. Czy dane z tachografu można wykorzystać jako dowód?
Dane z tachografu mogą być wykorzystane do wykazania, że dany pojazd powrócił do państwa członkowskiego, w którym ma siedzibę przedsiębiorstwo, w ciągu ostatnich 8 tygodni. W przypadku pojazdów wyposażonych w inteligentny tachograf zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 165/2014, dane z tachografu mogą być dalej wykorzystywane do wykazania, że pojazd powrócił do jednej z baz eksploatacyjnych przedsiębiorstwa w tym państwie członkowskim. Kontrola tachografów może odbywać się podczas kontroli drogowych lub kontroli na miejscu i jest niezawodnym i skutecznym sposobem wykazania zgodności z zasadą powrotu pojazdu.W przypadku kontroli drogowej przedsiębiorca powinien zawsze mieć możliwość wykazania, że dopełnił obowiązku na późniejszym etapie za pomocą dokumentów i dowodów dostępnych w siedzibie przedsiębiorcy.
9. Jak powinna przebiegać współpraca między państwami członkowskimi?
Gdy dane dostępne w pojeździe lub u kierowcy nie są wystarczające do stwierdzenia zgodności lub niezgodności z wymogiem powrotu pojazdu, kontrola powinna odbywać się poprzez współpracę pomiędzy organem kontrolnym państwa członkowskiego, w którym przedsiębiorstwo prowadzi działalność a właściwymi organami państwa członkowskiego, w którym przedsiębiorstwo ma siedzibę.Właściwe organy państw członkowskich mają obowiązek, wynikający z art. 18 rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 prowadzenia ścisłej współpracy i szybkiego udzielania sobie wzajemnej pomocy oraz wszelkich innych istotnych informacji w celu ułatwienia wykonania i egzekwowania tego rozporządzenia. Właściwe władze każdego państwa członkowskiego muszą w szczególności odpowiadać na prośby o przekazanie informacji przesyłane przez wszystkie właściwe organy innych państw członkowskich oraz przeprowadzać kontrole, inspekcje i dochodzenia dotyczące przestrzegania przez przewoźników drogowych mających siedzibę na ich terytorium wymogu posiadania siedziby na ich terenie, w tym także w zakresie powrotu pojazdu.
Współpraca administracyjna i wzajemna pomoc między właściwymi organami państw członkowskich jest realizowana za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym (IMI) ustanowionego rozporządzeniem (UE) nr 1024/2012.
Zasada powrotu pojazdu obowiązująca od 21 lutego 2022 r. - I. Istota reguły 📌
Zasada powrotu pojazdu obowiązująca od 21 lutego 2022 r. - II. Ramy czasowe 📌
Źródło: Komisja Europejska