Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Cichy bohater w generowaniu oszczędności paliwa

Utworzona: 2022-06-30


Szukanie sposobów na ograniczenie kosztów utrzymania floty powoduje, że serwisanci coraz częściej otrzymują pytania, jak poprzez umiejętny dobór środków smarnych oszczędzić pieniądze. Wśród obszarów z potencjałem oszczędności, na uwagę zasługuje inwestycja w wysokiej jakości, syntetyczne oleje silnikowe, redukujące zużycie paliwa.

Paliwo od zawsze odgrywa wiodącą rolę w strukturze wydatków firmy transportowej, a środki smarne należą do tych zakupów, które generują poniżej 1% kosztów dla przewoźnika.

Praktyka pokazuje, że czasami warto bliżej przyjrzeć się mniejszym wydatkom, które łatwo zignorować. To niejednokrotnie w nich drzemie istotny potencjał oszczędności. W przypadku optymalizacji doboru środków smarnych mówimy o oszczędnościach rzędu nawet kilku tysięcy złotych rocznie na każdy pojazd ciężarowy– wyjaśnia Jerzy Domaszczyński, CVL Sector Specialist, Poland & EE Cluster z ExxonMobil.

Chcąc osiągnąć korzyści, po pierwsze należy zerwać ze złym nawykiem szukania szybkich oszczędności. Temat jest dobrze znany pracownikom warsztatów, którzy nierzadko z dużymi obawami realizują na żądanie klienta plan skrajnie taniego serwisowania, oparty o zakup najtańszego produktu. W przypadku olejów silnikowych taka taktyka jest dużym błędem.

Z perspektywy paliwooszczędności, ale również skuteczności ochrony silnika, najwięcej korzyści oferują nowoczesne oleje syntetyczne o niskiej lepkości. Ich wyższa cena wynika z zastosowania wysokiej jakości olejów bazowych, unikalnych dodatków oraz z nakładów na inwestycje w rozwój nowych formulacji smarnych. Prace nad nowym olejem do ciężarówki to bardzo skomplikowany i kosztowny proces, a paliwooszczędność produktu o niskiej lepkości – takiego jak Mobil Delvac 1 LE 5W30 – zawsze musi iść w parze z odpornością formulacji na degradację oraz skuteczną i długotrwałą ochroną silnika – dodaje specjalista Mobil Delvac.


Ciekawe rezultaty w zakresie ograniczania wydatków na paliwo przyniosły testy przeprowadzone u jednego z dużych, europejskich przewoźników, dysponującego flotą 210 pojazdów ciężarowych. Sieć serwisowa przewoźnika od dłuższego czasu koncentrowała się na poszukiwaniach możliwości dalszego ograniczania kosztów paliwa oraz emisji CO2. W ramach współpracy z firmą ExxonMobil, przewoźnik zdecydował się przeprowadzić analizę porównawczą pomiędzy dotychczasowym, wysokiej jakości syntetycznym olejem silnikowym 5W30 oraz Mobil Delvac 1 LE 5W30. Testy porównawcze dwóch produktów syntetycznych o tej samej klasie lepkości objęły osiem pojazdów ciężarowych.

Wybór do testów oleju o wyższej jakości i lepkości 5W30 wynikał z jego formulacji, umożliwiającej ograniczenie tarcia w silniku, co przynosi oszczędność paliwa, ale również obniża temperaturę oleju, czyli sprzyja wydłużeniu żywotności środka smarnego. Nie bez znaczenia jest też bardzo wysoki wskaźnik lepkości, co generuje korzyści podczas zimnego rozruchu i zmniejsza zużycie w wysokich temperaturach pracy– mówi Jerzy Domaszczyński z ExxonMobil.

Dane uzyskane z pomiaru przebiegu i spalania paliwa w ciągu miesiąca wykazały średnie oszczędności na poziomie 2,1% w porównaniu do zużycia w tym samym okresie poprzedniego roku. Warunki eksploatacyjne i pogodowe były porównywalne w obu okresach. Poza poprawą osiągów i wydłużeniem żywotności silnika dzięki redukcji tarcia, roczne koszty paliwa na każdy pojazd zmniejszyły się o ponad 1250 EUR, a emisja CO2 o około 3 tony. Zatem gdyby zmiany objęły flotę 210 pojazdów ciężarowych MAN, Mercedes-Benz i Iveco tego niemieckiego przewoźnika, wartość potencjalnych oszczędności przekroczyłaby 260 tys. EUR rocznie.

Biorąc pod uwagę wyniki wszystkich naszych testów przeprowadzonych wspólnie z przewoźnikami i ośrodkami badawczymi, bezsprzecznie można określić wysokiej jakości olej syntetyczny o niskiej lepkości mianem cichego bohatera, który pomaga oszczędzać paliwo. Trudno o lepsze rozwiązania w czasach, gdy cena litra oleju napędowego utrzymuje się na rekordowo wysokim poziomie – podkreśla specjalista ExxonMobil.
Źródło: ExxonMobil
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Euroma Maciej Działoszyński


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels