Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

eActros na drodze – z perspektywy kierowcy
Utworzona: 2022-06-04

Podczas imprezy „Driving Experience” w Wörth am Rhein spółka Mercedes-Benz Trucks umożliwia dziennikarzom bliższy kontakt z elektrycznym eActrosem do ciężkiego transportu dystrybucyjnego – w warunkach zbliżonych do normalnej eksploatacji.

REKLAMA
Do dyspozycji przedstawicieli mediów zostanie oddany również flagowy ciągnik do transportu dalekobieżnego z konwencjonalnym napędem – Actros L. Pomimo różnych systemów napędowych, oba pojazdy łączy zaawansowana technika i szereg innowacji, a ponadto oferują one firmom transportowym możliwość efektywnego wykonywania codziennych operacji przy jednoczesnym zapewnieniu kierowcom bezpiecznych, komfortowych i dynamicznych pojazdów.

Ogromne zainteresowanie naszą imprezą z pokazem praktycznym eActrosa w Wörth jest kolejnym dowodem na to, że elektromobilność cieszy się już popularnością. Klienci wysyłają w ten sposób wyraźny sygnał do wszystkich graczy, aby niezwłocznie, wspólnymi siłami wprowadzali na drogi coraz więcej elektrycznych samochodów ciężarowych, rozbudowywali infrastrukturę ładowania i doprowadzili do wyrównania kosztów
– oceniła Karin Rådström, dyrektor generalna Mercedes-Benz Trucks.

Niesamowite wrażenia z jazdy

Wsiadasz, zapinasz pasy, naciskasz przycisk Start, ruszasz – a w kabinie eActrosa nie słychać praktycznie nic poza pracą sprężarki, szumem toczących się opon i wiatrem. To pierwsze wrażenie wystarczy, aby ocenić pojazd, już produkowany seryjnie, jako "fascynujący". W każdych warunkach – na drogach krajowych i lokalnych o zróżnicowanej topografii, jak i w obszarze zabudowanym – uwagę zwraca spokojny sposób jazdy oraz niemal całkowity brak zauważalnych dla kierowcy przerw w przepływie siły napędowej. Silniki elektryczne zapewniają ten sam wysoki moment obrotowy w całym zakresie prędkości obrotowej, a wysoka dynamika przyspieszenia jest odczuwalna w każdej sytuacji drogowej. Poziom hałasu w kabinie, nawet przy pełnym obciążeniu napędu, pozostaje na stosunkowo niskim poziomie.

Podczas jazdy można na bieżąco obserwować, jak oszczędnie eActros gospodaruje energią – dzięki mechanizmowi inteligentnej rekuperacji. Podczas każdego procesu hamowania lub w fazie toczenia, po aktywnym uruchomieniu dźwigni na kolumnie kierownicy, silnik elektryczny przekształca energię kinetyczną w elektryczną. Odzyskana w ten sposób energia trafia z powrotem do akumulatorów, wydłużając zasięg. Pozytywnym efektem ubocznym jest to, że rekuperacja zmniejsza obciążenie hamulców. W zależności od sytuacji, kierowca może wybierać spośród pięciu różnych stopni hamowania.

Na ekranie dotykowym w cyfrowym kokpicie można również aktywować tryb jazdy z użyciem jednego pedału – tzn. funkcję zwalniania przez rekuperację, bez uruchamiania hamulca mechanicznego. Dzięki temu kierowca może w pełni koncentrować się na ruchu drogowym i nie musi zajmować się techniką. O stanie naładowania akumulatorów, pozostałym zasięgu pojazdu oraz aktualnym i średnim zużyciu energii w kWh na 100 km stale informuje wskazanie interaktywnego kokpitu multimedialnego, montowanego standardowo.

Magazynem energii są trzy (eActros 300) lub cztery (eActros 400) pakiety akumulatorowe, z których każdy ma zainstalowaną pojemność 112 kWh i pojemność użytkową ok. 97 kWh. Wersja 400, wyposażona w cztery pakiety akumulatorowe, ma zasięg do 400 km (został określony w optymalnych warunkach, w temperaturze zewnętrznej 20°C, w transporcie dystrybucyjnym z częściowym obciążeniem, bez przyczepy).

Technicznym sercem ciężarówki jest sztywna oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi i dwustopniową skrzynią biegów. Oba chłodzone cieczą silniki generują moc ciągłą 330 kW oraz maksymalną 400 kW. Baterie można ładować z mocą do 160 kW: po podłączeniu do standardowego terminalu szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 400 A ładowanie jego trzech pakietów akumulatorowych z poziomu 20 do 80% zajmuje nieco ponad godzinę (wynik uzyskany w optymalnych warunkach, w tym w temperaturze otoczenia 20°C).

Inteligentne rozwiązania cyfrowe

Mercedes-Benz Trucks udostępnia szereg rozwiązań cyfrowych, z których można korzystać za pomocą portalu Fleetboard. Wśród nich jest m.in. zindywidualizowane zarządzanie ładowaniem, zapewniające przejrzystość procesu ładowania dla infrastruktury klienta oraz umożliwiające kontrolowanie kosztów za pomocą historii transakcji. Ułatwia to jednocześnie planowanie procesów ładowania w celu maksymalnego wykorzystania stacji ładowania. Korzystając z funkcji zarządzania, można uruchamiać i zatrzymywać ładowanie z dowolnego miejsca.

Mapping-Tool w razie potrzeby umożliwia firmie transportowej szybkie reagowanie na bieżące stany pojazdu. Funkcja pokazuje w czasie rzeczywistym aktualną lokalizację pojazdu oraz informuje, czy jest w ruchu, stoi, czy trwa jego ładowanie, a także jaki jest poziom naładowania akumulatora i aktualny zasięg. Do tego dochodzi Logbook – dziennik zawierający szczegółowe dane dotyczące np. czasów jazdy, postoju i ładowania, masy całkowitej, przebiegu kilometrowego, trasy przejazdu, topografii, temperatury oraz zużycia energii. Dzięki niemu menedżerowie floty są w stanie prześledzić eksploatację każdego eActrosa w firmie, aby następnie, w rozmowach z kierowcą lub dyspozytorem, zoptymalizować jego wykorzystanie.

Umowa serwisowa Mercedes-Benz Complete umożliwia optymalną eksploatację pojazdu. Pakiet świadczeń obejmuje prace warsztatowe związane z serwisowaniem i naprawą całego pojazdu oraz jego układu napędowego, łącznie z wymianą zużytych części. Elementem umowy serwisowej jest zawsze wsparcie klienta w ramach Mercedes-Benz Uptime – systemu rejestrującego wszystkie istotne dane pojazdu, od ciśnienia w oponach, przez silnik, po stan akumulatora. System został już rozszerzony o ponad 100 reguł specyficznych dla samochodów elektrycznych, np. stały monitoring procesów ładowania czy przebiegów napięcia. Informacje te są również dostępne na nowym chmurowym portalu dla klientów. Dzięki sieciowemu połączeniu można łatwiej zaplanować wizyty w serwisie i znacznie ograniczyć nieprzewidziane przestoje.

Specjalistyczne doradztwo

Bardzo ważne jest, aby nie tylko sprzedać klientowi elektryczną ciężarówkę, ale także towarzyszyć mu na drodze do elektryfikacji jego floty. Dlatego eActros został włączony w ekosystem biznesowy obejmujący również ofertę doradczą ułatwiającą maksymalne wykorzystanie pojazdu oraz optymalizację całkowitych kosztów posiadania.

Na podstawie dotychczasowych tras przejazdów można określić realistyczny profil zastosowań elektrycznych ciężarówek przez przewoźnika. Ponadto, oprócz elektryfikacji bazy operacyjnej, elementem tzw. eConsultingu mogą być – zależnie od życzenia klienta – wszelkie kwestie dotyczące planowania, przygotowania i realizacji inwestycji związanych z infrastrukturą ładowania oraz przyłączeniem do sieci. Mercedes-Benz Trucks zawarł w tym celu strategiczne partnerstwo z firmami Siemens Smart Infrastructure i ENGIE.

W ramach imprezy „Driving Experience”, w specjalnie zbudowanej bazie ładowania, specjaliści udzielają odpowiedzi na pytania dotyczące infrastruktury i samego procesu ładowania. Przykładowo, ile czasu zajmie stworzenie niezbędnej infrastruktury ładowania i z jakimi kosztami należy się liczyć? Wyjaśniają też, czy lepsze jest ładowanie szybkie, czy wolne oraz jaka jest różnica między chłodzonymi i niechłodzonymi przewodami do ładowania.

Żeby było bezpiecznie...

Jak wyraźnie pokazuje przejazd eActrosem, jest on bardzo cichy na drodze. Aby zauważali go i usłyszeli inni uczestnicy ruchu drogowego, zwłaszcza rowerzyści czy piesi, ciężarówka jest standardowo wyposażona w wymagany przepisami zewnętrzny dźwiękowy system ostrzegawczy AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System). System składa się z dwóch głośników – jednego umieszczonego z przodu, drugiego z tyłu. Dźwięk emitowany przy jeździe do przodu symuluje cichy szum wentylatora, natomiast przy jeździe do tyłu rozlega się przerywany dźwięk dwutonowy.

Aby przy skręcie w prawo unikać kolizji, szczególnie z rowerzystami lub pieszymi, a przynajmniej łagodzić ich następstwa, samochód jest standardowo wyposażony w asystenta martwego pola S1R. Interwencja systemu to wielostopniowy proces ostrzegania kierowcy. Ostrzeżenia wizualne asystent martwego pola przekazuje na wyświetlaczu MirrorCam, który w eActrosie montowany jest zamiast konwencjonalnych lusterek głównych i szerokokątnych. W kwietniu br. wprowadzono do użytku drugą generację systemu ze skróconymi o 10 cm ramionami kamer oraz nowymi parametrami obrazu. Perspektywa kamery MirrorCam jest teraz jeszcze bardziej zbliżona do perspektywy zwykłego lusterka szklanego, a wyświetlacze dokładniej pokazują obszar istotny dla ruchu pojazdu, np. podczas cofania do ciemnej lub słabo oświetlonej hali.

Asystent hamowania awaryjnego Active Brake Assist piątej generacji (ABA 5) z funkcją rozpoznawania pieszych działa w oparciu o kombinację systemu czujników radarowych i kamer. Gdy system rozpozna niebezpieczeństwo kolizji z poprzedzającym pojazdem, nieruchomą przeszkodą lub z osobą przecinającą tor jazdy – nadchodzącą z przeciwka, poruszającą się na pasie bądź zatrzymującą się nagle ze strachu – najpierw ostrzega o tym kierowcę wizualnie i dźwiękowo. Jeśli ten nie zareaguje odpowiednio, w drugim kroku system może zainicjować częściowe hamowanie z opóźnieniem trzech metrów na sekundę – odpowiada to mniej więcej połowie maksymalnej mocy hamowania. Jeżeli pomimo to niebezpieczeństwo kolizji nie mija, to przy prędkości do 50 km/h system ABA 5 może automatycznie wykonać pełne hamowanie w celu uniknięcia zderzenia z poruszającą się osobą.

Źródło: Daimler Truck
Do ulubionych
PREZENTACJA FIRMY
superTrans Myjnie samochodowe


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

REKLAMA
Photo by Josh Hild from Pexels