Wypadki w Polsce
W tym miejscu przyjrzyjmy się analizie porównawczej wypadków w roku 2022 w porównaniu do roku 2021 oraz 2020, przygotowanej przez Komendę Główną Policji.🚩 W 2022 roku do Policji zgłoszono 21 322 wypadki drogowe mające miejsce na drogach publicznych, w strefach zamieszkania lub strefach ruchu. W porównaniu z:
• rokiem 2020, kiedy to miało miejsce 23 540 wypadków, liczba ta spadła o 2 218 wypadków (-9,4%),
• rokiem 2021, w którym odnotowano 22 816 wypadków, liczba ta spadła o 1 494 wypadki (-6,5%).
🚩 W wyniku wypadków drogowych 1 896 osób poniosło śmierć. W porównaniu z:
• rokiem 2020, kiedy zginęło 2 491 osób, nastąpił spadek o 595 osób (-23,9%),
• rokiem 2021, w którym śmierć poniosło 2 245 osób nastąpił spadek o 349 osób (-15,5%).
🚩 W wypadkach drogowych ranne zostały 24 743 osoby (w tym ciężko 7 541). W porównaniu z:
• rokiem 2020, kiedy obrażenia odniosły 26 463 osoby, liczba rannych zmniejszyła się o 1 720 (-6,5%),
• rokiem 2021, kiedy obrażenia odniosło 26 415 osób, liczba ta spadła o 1 672 osoby tj. (-6,3%).
🚩 W 2022 roku do jednostek Policji zgłoszono 362 266 kolizji drogowych. W porównaniu z:
• rokiem 2020, w którym zgłoszono Policji 382 046 kolizji, liczba ta zmniejszyła się o 19 780 (-5,2%),
• rokiem 2021, w którym zgłoszono 422 627 kolizji liczba spadła o 60 361 (-14,3%).
Najczęściej uczestnicy ruchu drogowego ginęli w wypadkach drogowych, które wydarzyły się poza obszarem zabudowanym, w co piątym takim zdarzeniu zginął człowiek, podczas gdy na obszarze zabudowanym, w co dwudziestym. W 2022 roku w globalnej liczbie poszkodowanych w wypadkach, największy odsetek stanowili kierujący samochodami osobowymi i ich pasażerowie (47,9%). Piesi stanowili (18,1%) wszystkich poszkodowanych, co wynika z dużego udziału potrąceń w ogólnej liczbie wypadków (21,6% ogółu wypadków) oraz z prawidłowości, iż na styku pojazd – pieszy ten ostatni jest narażony na znacznie większe, niż kierujący niebezpieczeństwo. Najliczniejszą grupę zabitych – 590 osób (31,1% ogółu) stanowiły osoby w przedziale wiekowym powyżej 60 lat, natomiast rannych – 6 906 (27,9% ogółu) stanowiły osoby w grupie wiekowej 40 - 59 lat. Najwyższy wskaźnik ofiar na 1 mln populacji odnotowany został, podobnie jak w latach poprzednich, w przedziale wiekowym 18 – 24 lata.
Wypadki w Unii Europejskiej
Według wstępnych danych dotyczących śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w ub.r., które zostały opublikowane przez KE, ogólny ranking wskaźników śmiertelności w państwach nie zmienił się znacząco od czasu pandemii. Drogi były najbezpieczniejsze w Szwecji (21 ofiar na milion mieszkańców) i Danii (26/mln), natomiast Rumunia (86/mln) i Bułgaria (78/mln) odnotowały najwyższe wskaźniki w 2022 r. Średnia w UE wyniosła 46 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców.Na podstawie dostępnych danych za 2021 r. (brak jeszcze szczegółowych danych z 2022 r.) w całej Unii Europejskiej 52 proc. zdarzeń śmiertelnych w ruchu drogowym miało miejsce na drogach wiejskich, w porównaniu z 39 proc. na obszarach miejskich i 9 proc. na autostradach. Trzy czwarte ofiar śmiertelnych wypadków drogowych to mężczyźni (78 proc.). Osoby znajdujące się w pojeździe (kierowcy i pasażerowie) stanowiły 45 proc. wszystkich ofiar śmiertelnych wypadków drogowych, podczas gdy piesi – 18 proc., użytkownicy dwukołowych pojazdów silnikowych (motocykli i motorowerów) – 19 proc., a rowerzyści – 9 proc. ogółu ofiar śmiertelnych.
-----
Dane pochodzące z raportu opracowanego przez Wydział Opiniodawczo-Analityczny Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji wskazują zarówno na zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych jak i osób rannych w wypadkach drogowych. Jeszcze długa droga przed nami, jednak zmiany w polskim prawie i zaostrzenie taryfikatora mandatów, który obowiązuje od zeszłego roku znacząco wpłynęła na zachowania wielu kierowców, co przekłada się na dane wynikające z raportu.
Źródło: Komisja Europejska/Wydział Opiniodawczo-Analityczny Biura Ruchu Drogowego KGP
grafika poglądowa