Choć kierowca posiadał wszystkie wymagane dokumenty, inspektorzy nabrali podejrzeń co do przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu. Przypuszczenia szybko się potwierdziły wywrotka ważyła 32,5 tony zamiast dopuszczalnych 26 ton, a masa przewożonej podsypki betonowej spowodowała także znaczące przekroczenie nacisków kół podwójnej osi napędowej na nawierzchnię drogi. Zamiast dopuszczalnych 19 ton, pomiar wykazał blisko 25,5 tony, co oznacza przeciążenie o niemal 6,5 tony.
Podczas dalszej kontroli technicznej pojazdu inspektorzy stwierdzili nieszczelność układu pneumatycznego, który odpowiada m.in. za prawidłowe działanie układu hamulcowego. Dodatkowo ujawniono naruszenia związane z czasem pracy kierowcy i nadzorem ze strony przedsiębiorcy. Operator transportu nie pobrał danych z karty kierowcy w wymaganym terminie, opóźnienie wyniosło aż 41 dni. Kierowca z kolei nie wprowadzał ręcznych wpisów na karcie do tachografu, co również stanowi naruszenie przepisów.
W związku z powyższymi nieprawidłowościami funkcjonariusze ITD zatrzymali dowód rejestracyjny pojazdu i nałożyli na kierowcę mandat karny. Dodatkowo zakazali mu kontynuowania jazdy do momentu doprowadzenia pojazdu do stanu normatywności, czyli przeładunku nadmiaru ładunku na inny pojazd. Sporządzono również protokół z kontroli, na podstawie którego wszczęte zostaną postępowania administracyjne. Przedsiębiorcy grożą kary w łącznej wysokości 16 450 złotych – 15 000 zł na podstawie przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz 1 450 zł wynikające z ustawy o transporcie drogowym.
Źródło: WITD Radom
Utworzona: 2025-08-08