Do sądu inwestycja zaskarżona została przez niemieckie organizację ekologiczne.
Ewidentnie potrzeba nam gospodarczego resetu w relacjach polsko-niemieckich. Jesteśmy na bardzo trudnym etapie relacji, gdy z jednej strony Niemcy są dla nas nadal bardzo silnym partnerem wymiany handlowej, a jednocześnie poszczególne elementy naszych aspiracji rozwojowych wywołują u naszych sąsiadów frustrację, której nie rozumiem i która jest dla nas niepokojąca. Mamy silny port, mamy potencjał rozwoju na naszym obszarze basenu Morza Bałtyckiego, potrzebujemy terminala kontenerowego w Świnoujściu i pogłębienia Odry w celach tranzytowych. Oprotestowanie tych inwestycji ze strony Niemieckiej nie powinno mieć miejsca mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.
Inicjatywa obywatelska Lebensraum Vorpommern z wyspy Uznam złożyła skargę na decyzję środowiskową dot. budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu. Do czasu rozstrzygnięć międzynarodowych Wojewódzki Sąd Administracyjny wydał decyzję zawieszającą realizację zadania.
Nie zgadzamy się z tym, by strona niemiecka kwestionowała zasadność inwestycji gospodarczych w Polsce. Działanie mające zablokowanie budowy głębokowodnego terminala przeładunkowego w Świnoujściu uznajemy za skandaliczne. Szanujemy stronę niemiecką, jako organizacja otoczenia biznesu zawsze zabieramy głos w sprawach transgranicznych apelując o porozumienie, dialog i wypracowywanie rozwiązań, które będą godzić tak ważne, wspólne interesy. Od jakiegoś czasu widzimy jednak, że ten dialog jest bardzo trudny. Terminal jest ważny dla rozwoju portu Szczecin – Świnoujście i wzmocnienia naszej pozycji inwestycyjnej dla sektora offshrore, onshore i ogólnie w kontekście polskiej, gospodarczej racji stanu. Wszelkie wątpliwości strony niemieckiej były wyjaśniane, a niestety nie udało się znaleźć porozumienia. Uważamy, że inwestycja ja powinna być zrealizowana przyznaje Hanna Mojsiuk.
Prezes Północnej Izby Gospodarczej zwraca uwagę na jeszcze jeden kontrowersyjny temat – kontrole na granicy polsko-niemieckiej trwają po stronie niemieckiej od jesieni 2023 roku. Strona naszych sąsiadów oburzyła się jednak w momencie, gdy to polska strona wprowadziła analogiczne kontrole. Oczekujemy partnerstwa dodaje Hanna Mojsiuk.
Świnoujście może być gigantem
Eksperci sektora TSL działający w Północnej Izbie Gospodarczej w Szczecinie zwracają uwagę na to, że Świnoujście ma potencjał, by być najważniejszym miastem w tej części kraju.
To nieliczne miasto, które jest w stanie połączyć potencjał turystyki i przemysłu. Musimy dbać o te proporcje. Jeżeli nam się to uda, to będziemy mieć kurort, który będzie przyciągać turystów z całego świata oraz inwestorów mówi prezes Północnej Izby Gospodarczej w Świnoujściu Kamil Pyclik.
Dla transportu, spedycji i logistyki wszelkie inwestycje związane z terminalem kontenerowym, sektorem offshore i portem są bardzo ważne.
Świnoujście już jest gigantem, a mamy regionalne aspiracje, by iść jeszcze wyżej. Terminal kontenerowy to szansa na pozyskiwanie nowych inwestorów i transportów z odległych części świata. To sprawi wzrost popytu na spedycję morską w tej części kraju, to także bodziec rozwoju sektora intermodalnego, gdy okaże się, że transporty drogą morską przypłyną do Świnoujścia, a następnie koleją rozjadą się do innych części Polski. Musimy dbać o gospodarczy rozwój tej części Polski, bo wzrost konkurencyjności w tym przypadku jest wzmocnieniem dla naszego sektora TSL mówi Laura Hołowacz, prezes zarządu Grupy CSL.
Źródło: Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie