Raport został przedstawiony pod koniec czerwca przez dyrektora generalnego ESPORG, Dirka Penasse’a, przed Komisją Transportu (TRAN) Parlamentu Europejskiego oraz Komitetem Dialogu Społecznego ds. Transportu Drogowego Komisji Europejskiej. Zgodnie z szacunkami organizacji, braki infrastrukturalne mogłyby zostać zlikwidowane dopiero do 2040 roku, a najbardziej dotknięte problemem kraje to Francja, Hiszpania, Włochy i Niemcy.
Zgodnie z przepisami Pakietu Mobilności, kierowcy nie mogą odbywać regularnego tygodniowego odpoczynku w kabinie pojazdu. Tymczasem raport ESPORG sugeruje, że dopuszczenie takiej możliwości, ale tylko na bezpiecznych parkingach o wysokim standardzie (klasa srebrna lub złota), mogłoby być jednym z rozwiązań w sytuacji, gdy dostęp do hoteli przy głównych trasach jest bardzo ograniczony. Propozycja wywołała mieszane reakcje w Parlamencie Europejskim. Jens Gieseke (grupa EPL) wskazał na potrzebę pilnych inwestycji w infrastrukturę parkingową, podkreślając, że niedobór kierowców i brak zaplecza to wspólne wyzwanie dla całej Europy.
Na propozycję umożliwienia odpoczynku w kabinie – nawet w wyjątkowych warunkach – ostro zareagowały organizacje reprezentujące przewoźników. Wspólne stanowisko zajęły m.in. FNTR (Francja), BGL (Niemcy), NLA (kraje nordyckie), FEBETRA (Belgia) i TLN (Holandia). W opublikowanym komunikacie stwierdzają, że zniosłoby to jeden z kluczowych filarów Pakietu Mobilności i byłoby niepokojącym sygnałem politycznym.
Raport ESPORG jasno pokazuje, że brak infrastruktury stanowi jedno z największych wyzwań dla praktycznego wdrożenia przepisów socjalnych w transporcie drogowym. Regularne odpoczynki poza kabiną, wyższe standardy pracy czy możliwość bezpiecznego postoju – wszystko to wymaga realnych nakładów i współpracy na poziomie unijnym. Choć część państw członkowskich rozwija sieci bezpiecznych parkingów, tempo tych inwestycji jest zdecydowanie zbyt wolne. Bez zdecydowanych działań, sytuacja, w której kierowca musi wybierać między naruszeniem przepisów a niebezpiecznym postojem, wciąż będzie codziennością europejskiego transportu.
Źródło: FNTR
Utworzona: 2025-07-15