Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Europa dzieli się w sprawie odpoczynku w kabinie. Czy UE cofnie przepisy Pakietu Mobilności?

Utworzona: 2025-07-15


Według najnowszego raportu ESPORG – Europejskiej Organizacji na rzecz Parkingu Strzeżonego – w całej Unii Europejskiej brakuje aż 300 tysięcy bezpiecznych miejsc parkingowych dla ciężarówek. Taka luka infrastrukturalna ma poważne konsekwencje nie tylko dla bezpieczeństwa kierowców, ale również dla skutecznego wdrażania przepisów Pakietu Mobilności, w tym tych dotyczących odpoczynków.

Raport został przedstawiony pod koniec czerwca przez dyrektora generalnego ESPORG, Dirka Penasse’a, przed Komisją Transportu (TRAN) Parlamentu Europejskiego oraz Komitetem Dialogu Społecznego ds. Transportu Drogowego Komisji Europejskiej. Zgodnie z szacunkami organizacji, braki infrastrukturalne mogłyby zostać zlikwidowane dopiero do 2040 roku, a najbardziej dotknięte problemem kraje to Francja, Hiszpania, Włochy i Niemcy.

Zgodnie z przepisami Pakietu Mobilności, kierowcy nie mogą odbywać regularnego tygodniowego odpoczynku w kabinie pojazdu. Tymczasem raport ESPORG sugeruje, że dopuszczenie takiej możliwości, ale tylko na bezpiecznych parkingach o wysokim standardzie (klasa srebrna lub złota), mogłoby być jednym z rozwiązań w sytuacji, gdy dostęp do hoteli przy głównych trasach jest bardzo ograniczony. Propozycja wywołała mieszane reakcje w Parlamencie Europejskim. Jens Gieseke (grupa EPL) wskazał na potrzebę pilnych inwestycji w infrastrukturę parkingową, podkreślając, że niedobór kierowców i brak zaplecza to wspólne wyzwanie dla całej Europy.

Na propozycję umożliwienia odpoczynku w kabinie – nawet w wyjątkowych warunkach – ostro zareagowały organizacje reprezentujące przewoźników. Wspólne stanowisko zajęły m.in. FNTR (Francja), BGL (Niemcy), NLA (kraje nordyckie), FEBETRA (Belgia) i TLN (Holandia). W opublikowanym komunikacie stwierdzają, że zniosłoby to jeden z kluczowych filarów Pakietu Mobilności i byłoby niepokojącym sygnałem politycznym.

Raport ESPORG jasno pokazuje, że brak infrastruktury stanowi jedno z największych wyzwań dla praktycznego wdrożenia przepisów socjalnych w transporcie drogowym. Regularne odpoczynki poza kabiną, wyższe standardy pracy czy możliwość bezpiecznego postoju – wszystko to wymaga realnych nakładów i współpracy na poziomie unijnym. Choć część państw członkowskich rozwija sieci bezpiecznych parkingów, tempo tych inwestycji jest zdecydowanie zbyt wolne. Bez zdecydowanych działań, sytuacja, w której kierowca musi wybierać między naruszeniem przepisów a niebezpiecznym postojem, wciąż będzie codziennością europejskiego transportu.

Źródło: FNTR
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
STALSPEED


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels