Jak zauważa serwis, chociaż przepisy ustanawiają obowiązek posiadania przez podmioty wpisane do KRS adresu do e-doręczeń, to nie wspominają o karach za jego brak. Zatem, skoro nie ma sankcji, po co skrzynkę zakładać? Prawnicy wypowiadający się na łamach Prawo.pl uważają, że to się po prostu przedsiębiorcom opłaca.
Wskutek braku założenia skrzynki do e-doręczeń przedsiębiorca pozbawia się możliwości szybszego, bardziej elastycznego i oszczędnego sposobu komunikowania się z podmiotami publicznymi. E-doręczenia pozwalają uniknąć kolejek na poczcie, dają możliwość odebrania przesyłki i odpowiedzi na nią o dowolnej porze i z dowolnego miejsca zwraca uwagę Justyna Burska, radca prawny w GKR Legal, cytowana przez Prawo.pl.Zaniechanie utworzenia adresu do e-doręczeń przez spółkę podlegającą wpisowi do KRS, może spowodować wydłużenie czasu załatwienia spraw urzędowych.
Bowiem podmiot publiczny podejmie próbę doręczenia korespondencji drogą tradycyjną lub za pomocą publicznej usługi hybrydowej dodaje w serwisie Prawo.pl Marcin Sejdak, radca prawny z Kancelarii Prawniczej Maciej Panfil i Partnerzy.Monika Gembicka z Ministerstwa Cyfryzacji dodaje na łamach Prawo.pl, że e-doręczenia pozwalają oszczędzić pieniądze, bo korespondencja urzędowa w ramach e-doręczeń jest bezpłatna.
Masz firmę? Do 1 kwietnia 2025 r. masz czas na założenie adresu do e-Doręczeń. Zrób to w kilku prostych krokach
Skrzynkę do e-Doręczeń można założyć online na stronie Biznes.gov.pl. Wymagane jest zalogowanie do Konta Przedsiębiorcy oraz przygotowanie następujących dokumentów:- Numer KRS firmy.
- Adres do korespondencji firmowej.
- Imię i nazwisko administratora skrzynki, jego adres e-mail oraz numer PESEL (lub Identyfikator Europejski).
Jeżeli osoba składająca wniosek nie posiada pełnomocnictwa do reprezentowania firmy wynikającego wprost z zapisów KRS, dodatkowo potrzebne są:
- Pełnomocnictwo podpisane elektronicznie przez przedsiębiorcę. Może to być również kopia pełnomocnictwa potwierdzona elektronicznie za zgodność z oryginałem przez przedsiębiorcę, notariusza albo będącego pełnomocnikiem przedsiębiorcy – adwokata, radcę prawnego, rzecznika patentowego, doradcę podatkowego, radcę Prokuratorii Generalnej RP; wzór pełnomocnictwa można pobrać ze strony: www.biznes.gov.pl.
- Dowód uiszczenia opłaty skarbowej za złożenie pełnomocnictwa (17 zł).
Cały proces tworzenia adresu do e-Doręczeń realizowany jest przez kreator na stronie Biznes.gov.pl. W ostatnim kroku wniosek należy podpisać online, używając podpisu osobistego, podpisu zaufanego lub podpisu kwalifikowanego.
Ważne!
- Wniosek muszą podpisać elektronicznie wszystkie osoby uprawnione do reprezentacji przedsiębiorcy albo pełnomocnik/ prokurent, który ma umocowanie do złożenia wniosku.- W przypadku wątpliwości dotyczących danych, zamieszczonych w trakcie składania wniosku o adres do e-Doręczeń lub np. konieczności zebrania podpisów elektronicznych osób, które pod wnioskiem muszą być zamieszczone, można zapisać wypełniony wniosek i dokonać w nim zmian w ciągu 4 dni.
- Po pozytywnej weryfikacji wniosku na adres e-mail podany w formularzu wpłynie informacja o założeniu adresu i skrzynki do e-Doręczeń oraz instrukcja, jak aktywować adres. Po aktywacji adresu zostanie on niezwłocznie wpisany do bazy adresów elektronicznych.
- Wniosek można złożyć przez usługę online: www.biznes.gov.pl.
Źródło informacji: PAP MediaRoom/ Ministerstwo Cyfryzacji
grafika poglądowa