Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Kancelaria Prawna Iuridica

Obowiązkowe e-Doręczenia zamiast 'papierologii'

Utworzona: 2024-01-15


Na przedsiębiorców i podmioty publiczne nałożono obowiązek posiadania adresów do e-Doręczeń, czyli cyfryzacji ścieżki obiegu dokumentów. Podmioty niepubliczne wpisane do KRS powinny aktywować usługę do 10 marca br., natomiast wpisane do CEIDG mają na to znacznie więcej czasu. Wniosek można złożyć już teraz – informuje IURIDICA.

Usługa e-Doręczenia umożliwia odbieranie, wysyłkę i przechowywanie korespondencji drogą elektroniczną, bez konieczności korzystania z dokumentów w wersji papierowej. Daje gwarancję jednoznacznej identyfikacji nadawcy i adresata, tajemnicy korespondencji, integralności przesyłanych danych, możliwość szybkiego ustalenia adresu do e-Doręczeń odbiorcy, dostęp do wiarygodnych i prawnie akceptowanych dowodów wysyłki i odbioru, dostęp do informacji o dacie i czasie wysyłania i otrzymania korespondencji. Aktem prawnym regulującym komunikację w ramach Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych jest Ustawa o doręczeniach elektronicznych z dnia 18 listopada 2020 r.

Co do zasady, usługa rejestrowanego doręczenia będzie odpłatna. Opłacie nie będzie podlegać elektroniczna korespondencja między podmiotami publicznymi, a także korespondencja kierowana elektronicznie przez podmiot niepubliczny do publicznego. Pozostałe doręczenia elektroniczne będą podlegały opłacie.

Z usługi e-Doręczenia może skorzystać każdy, od podmiotu publicznego po przedsiębiorcę i obywatela. Baza Adresów Elektronicznych (BAE) jest rejestrem publicznym prowadzonym przez ministra właściwego do spraw cyfryzacji. Znajdują się w niej adresy do e-Doręczeń dla podmiotów publicznych, przedsiębiorców oraz obywateli. Adres elektroniczny ujawniony jest również w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

W celu aktywowania usługi konieczne jest założenie adresu do doręczeń elektronicznych, wpisanie go do BAE i aktywowanie. Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą są zobowiązani do posiadania adresu do e-Doręczeń, dodania go do BAE i wykorzystywania do komunikacji w sprawach związanych z działalnością. Każdy podmiot publiczny ma identyczny obowiązek, natomiast osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej mogą dobrowolnie utworzyć adresy do e-Doręczeń.

Aby rozpocząć korzystanie z usługi, należy najpierw złożyć wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń. Wniosek składa się elektronicznie do serwisu www.biznes.gov.pl – niezbędne jest posiadanie profilu zaufanego lub e-dowodu. Po sprawdzeniu wniosku pod względem merytorycznym i formalnym minister cyfryzacji utworzy adres i skrzynkę do e-Doręczeń. Aktywacja adresu do e-Doręczeń jest niezbędna, aby był widoczny w bazie adresów elektronicznych i skrzynka zaczęła działać. Na aktywowany adres do e-Doręczeń zostanie skierowana wiadomość o jego wpisie do bazy adresów elektronicznych. Od tej chwili urzędy, które mają adresy do e-Doręczeń będą przesyłać korespondencję tylko elektronicznie na adres wpisany do BAE. Usługa utworzenia adresu do e-Doręczeń i jego wpisanie do BAE jest bezpłatna.

Aktualne terminy, do których firma musi utworzyć adres do e-Doręczeń to:
- firmy, które będą rejestrować działalność w CEIDG od 1 stycznia 2025 r., a w KRS od 1 października 2024 r. - założą skrzynki do e-Doręczeń podczas rejestracji;
- firmy, które zarejestrowały lub zarejestrują działalność w CEIDG do 31 grudnia 2024 r. muszą mieć adres do e-Doręczeń najpóźniej do 30 września 2026 r.;
- firmy, które zarejestrowały lub zarejestrują działalność w KRS do 30 września 2024 r. muszą mieć adres do e-Doręczeń najpóźniej do 1 stycznia 2025 r.

Wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń składa się wyłącznie drogą elektroniczną za pośrednictwem strony biznes.gov.pl. Może go złożyć osoba upoważniona do działania w imieniu spółki (zgodnie z reprezentacją z KRS) lub pełnomocnik posiadający odpowiednie umocowanie. Do złożenia wniosku niezbędne są następujące dane:
- nazwa spółki (w przypadku CEIDG – imię i nazwisko przedsiębiorcy);
- numer REGON;
- numer NIP;
- dla przedsiębiorców wpisanych do KRS – numer KRS (jeżeli został nadany), oznaczenie formy prawnej, siedziba i adres;
- dla przedsiębiorców wpisanych do CEIDG – adres e-mail do przesłania informacji o utworzeniu adresu i aktywacji skrzynki;
- imię i nazwisko administratora skrzynki do e-Doręczeń, jego adres e-mail oraz numer PESEL, a jeżeli PESEL nie został nadany, Identyfikator Europejski (przedsiębiorcę wpisanego do CEIDG dotyczy to tylko w przypadku wyznaczenia administratora).

Nie ma potrzeby składania załączników do wniosku. Jeżeli wniosek składa pełnomocnik to musi zostać dołączone pełnomocnictwo i dowód uiszczenia opłaty skarbowej od pełnomocnictwa. Więcej szczegółów na ten temat można znaleźć w artykule opublikowanym na stronie kancelarii IURIDICA.

Źródło: Kancelaria prawna IURIDICA
Do ulubionych Kancelaria Prawna Iuridica
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transpolisa.pl


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels