Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Austria rozważa limit 150 km/h – wzrost emisji i ryzyko wypadków w tle

Utworzona: 2025-04-13


Zdaniem Austriackiego Klubu Transportowego (VCÖ), podwyższenie limitu prędkości do 150 km/h miałoby wiele negatywnych konsekwencji.

W porównaniu do pojazdów jadących z prędkością 130 km/h, przy takiej prędkości emisja CO2 wzrasta średnio o 19%, emisja cząstek stałych o 31%, a emisja tlenków azotu aż o 44%, wskazuje VCÖ, powołując się na dane Federalnej Agencji Środowiska. Dalsze negatywne konsekwencje to większe zużycie paliwa, większy hałas oraz dłuższa droga hamowania zwiększająca ryzyko wypadku. Zdaniem VCÖ, pomysł podwyższenia limitu prędkości jest sprzeczne z celem redukcji emisji gazów cieplarnianych i poprawy jakości powietrza w Austrii.

Dane na temat wzrostu poziomu emisji odnoszą się do pojazdów poruszających się ze stałą prędkością. Jednak w rzeczywistości przy większych prędkościach trzeba częściej hamować i przyspieszać. Powoduje to dodatkowy wzrost emisji zanieczyszczeń w spalinach oraz zużycie hamulców i opon, co sprawia, że jeszcze więcej mikroplastiku trafia do powietrza i gleby podkreśla ekspert VCÖ Michael Schwendinger.
Z kolei większe różnice prędkości i częstsze manewry hamowania pogarszają płynność ruchu i zwiększają ryzyko powstawania korków. Wraz ze wzrostem prędkości wzrasta też zużycie paliwa. Samochód, który pali 6,5 litra paliwa na 100 km przy prędkości 130 km/h, spala średnio 7,7 litra przy prędkości 150 km/h. Zużycie paliwa wzrośnie jeszcze bardziej przy częstszym przyspieszaniu. Podczas gdy samochód zużywający 6,5 litra paliwa może przejechać 769 km, pojazd zużywający 7,7 litra może przejechać tylko 649 km. W przypadku samochodów elektrycznych zasięg znacznie spada przy bardzo dużych prędkościach.

Szczególnie niepokojącym skutkiem jazdy z większą prędkością jest wydłużona droga hamowania, na którą składa się czas reakcji i droga hamowania. Jak wskazuje VCÖ, podczas gdy samochód jadący z prędkością 130 km/h po suchej drodze zatrzyma się po 73 metrach, przy założeniu, że czas reakcji wynosi 0,8 sekundy, pojazd jadący z prędkością 150 km/h w tych samych warunkach po przejechaniu 73 metrów nadal będzie się poruszał z prędkością 122 km/h. Konsekwencje podwyższenia limitu prędkości do 150 km/h będą jeszcze większe ze względu na wysokie limity tolerancji. Zamiast 150, faktyczna prędkość może wynieść 160 km/h lub nawet więcej.

Źródło: VCÖ
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRANS VAT Karolina Bukowska, Rafał Sobczak S.C.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels