Działania, które podjęliśmy, łączą podnoszenie jakości powietrza z wsparciem dla naszych przewoźników. Bedą mogli oferować niskoemisyjne przewozy i poprawiać pozycję konkurencyjną na rynku europejskim. W Polsce to ważna branża z dużym wkładem do PKB i dużym zatrudnieniem mówił wiceminister Krzysztof Bolesta.Wiceminister Krzysztof Bolesta podsumował pierwsze tygodnie funkcjonowania programu NaszEauto, który 3 lutego został uruchomiony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Program ten oferuje do 40 tys. zł dopłaty do zakupu nowego samochodu elektrycznego dla osób fizycznych i jednoosobowych działalności gospodarczych. W pierwszym miesiącu od jego uruchomienia złożono 1 322 wnioski na łączną kwotę około 39 mln zł, z czego 126 pochodzi od osób posiadających Kartę Dużej Rodziny, a 225 od osób z niższymi dochodami. Ponadto w ramach programu
zezłomowano już 186 wyeksploatowanych pojazdów.
Podczas konferencji poinformowano również o przygotowaniach do uruchomienia nowego programu NFOŚiGW, który ma wspierać zakup lub leasing elektrycznych ciężarówek kategorii N2 lub N3. Nabór wniosków ma ruszyć w drugim kwartale 2025 roku. Szczegóły dotyczące wysokości dofinansowania oraz warunków udziału w programie zostaną podane w późniejszym terminie.
Równocześnie NFOŚiGW zapowiedział szerokie wsparcie dla rozwoju infrastruktury ładowania zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych. Program o łącznym budżecie 2 mld zł przewiduje budowę, rozbudowę i przebudowę około 550 ogólnodostępnych stacji ładowania przy trasach tranzytowych TEN-T, centrach logistycznych, terminalach intermodalnych i bazach eksploatacyjnych. W pierwszym naborze, który ruszy 31 marca 2025 roku, przewidziano kwotę do 1 mld zł.
Dodatkowo uruchomiony zostanie program wsparcia budowy lub rozbudowy sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy. Jego budżet to kolejne 2 mld zł, a operatorzy systemu dystrybucyjnego (OSD) będą mogli liczyć na dofinansowanie w wysokości do 100% kosztów kwalifikowanych. Nabór wniosków w trybie ciągłym ma trwać w latach 2025-2029 lub do wyczerpania środków.
Nowe inwestycje i wsparcie finansowe dla elektryfikacji transportu ciężkiego mogą znacząco przyspieszyć proces przechodzenia na pojazdy zeroemisyjne w sektorze TSL. To ważny krok w kierunku poprawy jakości powietrza oraz redukcji emisji CO2 i NOx.
Źródło: Ministerstwo Klimatu i Środowiska