Od 1 kwietnia 2025 roku przewoźnicy drogowi i kolejowi będą musieli przekazywać dane dotyczące towarów wysyłanych do UE lub przez UE przed ich przybyciem za pośrednictwem kompletnej deklaracji przywozowej ENS. Obowiązek ten dotyczy również przewoźników przesyłek pocztowych i ekspresowych, a także innych stron, takich jak dostawcy usług logistycznych. W pewnych okolicznościach ostateczni odbiorcy ustanowieni w UE będą musieli również przesłać dane ENS do ICS2.
Aby spełnić wymogi ICS2, przedsiębiorstwa będą musiały upewnić się, że zbierają dokładne i kompletne dane od swoich klientów, aktualizują swoje systemy informatyczne i procesy operacyjne oraz zapewniają odpowiednie szkolenia swoim pracownikom. Podmioty gospodarcze będą również musiały pomyślnie zdać test zgodności przed połączeniem się z ICS2, aby zweryfikować swoją zdolność do łączenia się i wymiany wiadomości z organami celnymi. Towary mogą zostać zatrzymane na granicach UE i mogą nie zostać odprawione przez organy celne, jeśli przedsiębiorcy nie spełnią wymogów systemu ICS2 na czas.
O systemie ICS2
ICS2 został przygotowany w ścisłej współpracy między Komisją Europejską, organami celnymi państw członkowskich i przedsiębiorstwami. Od 1 września 2025 r. system ICS1 będzie wycofany i zostanie zastąpiony przez system ICS2 z nowym procesem biznesowym zgodnie z Kodeksem Celnym Unii.Źródło: Komisja Europejska