Propozycja została zaprezentowana przez hiszpańską Radę Prowincji Álava podczas posiedzenia Zgromadzenia Ogólnego, jako część strategii zrównoważonego finansowania infrastruktury drogowej. Nowy model zakłada istnienie systemu mieszanego: punktowego poboru opłat na autostradzie AP-68 oraz technologii swobodnego przepływu (free-flow) na innych drogach. Dla użytkowników regularnie korzystających z autostrad przewidziano system rabatów. Jednocześnie opłaty dla pojazdów lekkich na AP-68 zostaną utrzymane, jednak ich wysokość ma zostać znacząco obniżona względem obecnie obowiązujących stawek.
Jak podkreślają przedstawiciele prowincji, wdrożenie nowego systemu finansowania opiera się na analizach technicznych i ekonomicznych, z uwzględnieniem unijnych wytycznych dotyczących internalizacji kosztów zewnętrznych, takich jak emisje zanieczyszczeń i hałas drogowy. Choć ostateczne stawki opłat nie zostały jeszcze określone, wstępne symulacje wskazują, że nawet w najbardziej konserwatywnym scenariuszu będą one konkurencyjne wobec obecnych kosztów korzystania z dróg.
Wdrożenie systemu na AP-68 planowane jest na listopad 2026 roku – dokładnie po zakończeniu obecnej koncesji. W przypadku pozostałych tras, takich jak A-1 czy N-240, etapowe wprowadzanie opłat ma rozpocząć się w następnej kadencji samorządu.
Źródło: Diputación Foral de Álava
Utworzona: 2025-05-15