Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Ukraina chce więcej przywilejów w transporcie. Polscy przewoźnicy mogą mieć problem

Utworzona: 2025-02-13


Ukraina coraz mocniej naciska na stworzenie jednolitej przestrzeni logistycznej z Unią Europejską. Podczas posiedzenia Rady Ministrów premier Denys Szmyhal podkreślił, że rząd chce usprawnić przepływ towarów i usług przez granice. W teorii brzmi to jak świetna wiadomość dla branży transportowej, ale co to oznacza w praktyce – zwłaszcza dla polskich przewoźników?

Transportowy bezwizowy – wsparcie dla ukraińskich przewoźników

Jednym z kluczowych elementów tej inicjatywy jest tzw. „transportowy bezwizowy”, czyli możliwość przewozów do UE bez konieczności uzyskiwania dodatkowych zezwoleń. Rząd Ukrainy dąży do tego, by rozwiązanie stało się elementem systemu transportowego. Dla ukraińskich firm oznaczałoby ułatwienia i oszczędności, ale dla przewoźników z Polski i innych krajów UE może stanowić poważne wyzwanie. Denys Szmyhal zaznaczył, że około 60% ukraińskich towarów trafia do UE, a w styczniu tego roku eksport do Europy wyniósł 1,8 miliarda dolarów. Jeśli transportowy bezwizowy zostanie wprowadzony na stałe, ukraińskie firmy mogą zyskać przewagę konkurencyjną, co wzbudza obawy europejskich przewoźników.

Modernizacja infrastruktury granicznej

Ukraiński rząd planuje także modernizację infrastruktury granicznej. Do 2030 roku ma zostać unowocześnionych 29 istniejących przejść oraz powstać 17 nowych. Celem tych działań jest redukcja kolejek i sprawniejsze odprawy. Ważnym krokiem jest również rozwój wspólnej kontroli celnej i granicznej z krajami UE. W tym roku planowane jest uruchomienie pilotażowego projektu wspólnej odprawy na granicy ukraińsko-polskiej. Może to znacząco skrócić czas oczekiwania dla kierowców ciężarówek, ale jednocześnie ułatwi dostęp do unijnego rynku ukraińskim przewoźnikom.

E-kolejka i cyfryzacja odpraw granicznych

Ukraina konsekwentnie wdraża cyfrowe rozwiązania w logistyce. System e-kolejka (єЧерга) działa już na 28 przejściach granicznych, a na 24 z nich można rezerwować miejsce w kolejce. Od momentu jego uruchomienia w 2022 roku zarejestrowano prawie 1,7 miliona przekroczeń granicy. Dzięki temu można uniknąć wielogodzinnego oczekiwania na odprawę, co jest dobrą wiadomością zarówno dla ukraińskich, jak i unijnych przewoźników.

Ukraiński korytarz morski – kluczowy element eksportu

Nie tylko transport drogowy jest priorytetem dla Ukrainy. Rząd mocno stawia na rozwój morskiego korytarza logistycznego, który w ciągu półtora roku pozwolił na przewiezienie ponad 100 milionów ton ładunków do 53 krajów. W kontekście wojny i ograniczeń w transporcie lądowym, rozwój transportu morskiego jest kluczowy dla ukraińskiej gospodarki. Im więcej opcji dla eksportu, tym większa konkurencyjność ukraińskich firm na rynkach międzynarodowych.

Ukraińska inicjatywa stworzenia wspólnej przestrzeni logistycznej z UE to krok, który może usprawnić transport międzynarodowy, ale jednocześnie rodzi pytania o jego wpływ na konkurencyjność europejskich przewoźników, w tym polskich firm transportowych. Nowe rozwiązania mogą przynieść korzyści dla ukraińskiego sektora TSL, ale ich długofalowe skutki dla rynków unijnych pozostają niepewne.

Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels