Ciężarówki o nazwie "Europa" zostały opracowane przez firmę zepp.solutions z siedzibą w Delft, a zostaną wyprodukowane w ramach pięciu konsorcjów utworzonych we współpracy z dostawcami infrastruktury wodorowej: TEAL, Green Planet Pesse i Fountain Fuel. Ciężarówki są oparte na podwoziu Mercedesa Actrosa z silnikiem Diesla. Wersje wodorowe mogą być eksploatowane podobnie jak modele z silnikiem Diesla. Oferują zasięg ponad 700 km w zestawie o cmd do 50 ton, są wyposażone kabinę sypialną i umożliwiają transport kontenerów 45-stopowych na standardowych przyczepach ISO.
Środki z programu SWiM są przeznaczone na wsparcie rozwoju pojazdów zasilanych wodorem i stacji tankowania wodoru. Celem jest przyspieszenie wdrażania wodoru w transporcie ciężarowym. W 2024 r. budżet programu wyniósł 29 mln euro. Na przyszły rok niderlandzkie ministerstwo infrastruktury i gospodarki wodnej ogłosiło wzrost dotacji do 40 mln euro.
zepp.solutions jest jednym z wiodących dostawców systemów ogniw wodorowych w Europie. Firma projektuje i produkuje systemy ogniw paliwowych do różnych zastosowań. We wrześniu podczas targów IAA w Hanowerze firma zaprezentowała swój samochód ciężarowy „Europa” z napędem wodorowo-elektrycznym.
Źródło: zepp.solutions
Utworzona: 2024-12-31