Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Sezon wyprzedaży w natarciu. Polska kluczowym graczem w europejskiej logistyce

Utworzona: 2024-11-22


Black Friday na stałe wpisał się w kalendarz klientów i sprzedawców na całym świecie. Ta data rozpoczyna okres zakupowego szaleństwa trwającego nawet do końca zimowych wyprzedaży. Eksperci ID Logistics szacują, że tegoroczna liczba zamówień może wzrosnąć o nawet 10% względem ubiegłorocznego okresu wyprzedaży.

Zbliżający się Black Friday zwiastuje intensywny sezon wyprzedaży, który przyciąga uwagę klientów w Polsce i Europie. Skorzystanie z towarzyszących mu promocji – według najnowszego badania firmy SMSAPI – rozważa aż 9 na 10 Polaków. Co więcej, 60% pytanych odkłada swoje plany zakupowe oczekując bardziej atrakcyjnych ofert w ramach Black Friday i Cyber Monday. Trend ten jest równie silny za granicą – według raportu PwC 83% Niemców szykuje się na zakupy w tym czasie.

Rynek fashion w Europie pozostaje w dobrej formie, a platformy e-commerce z nadzieją spoglądają na zbliżający się sezon wyprzedaży, który rozpoczynają Black Friday i Cyber Monday. Zatowarowanie magazynów zaczyna się jednak już w październiku. Coraz wyraźniejszy, szczególnie w przypadku dużych platform, staje się także trend rozpoczynania akcji promocyjnych wcześniej. W okresie wyprzedaży z okazji Black Friday i Cyber Monday spodziewamy się wzrostu zamówień na poziomie nawet 250% względem poprzedzającego go tygodnia. W praktyce oznacza to, że z naszych magazynów wysyłamy nawet pół miliona paczek dziennie. Następnie, około połowy grudnia, liczba zamówień wraca do poziomu zbliżonego do tego sprzed Black Friday, by ponownie zwiększyć się na przełomie roku wraz z sezonem zimowych wyprzedaży. Ten okres od końca listopada do połowy stycznia jest dla branży logistycznej wyjątkowo wymagający tłumaczy Marek Kaniera, dyrektor operacyjny e-commerce w ID Logistics.

Polskie magazyny obsługują całą Europę w szczycie Black Friday

Okres wyprzedaży to czas intensywnej pracy dla centrów dystrybucyjnych i przewoźników z kraju, którzy realizują zamówienia daleko poza rodzimym rynkiem. Według Eurostatu, 20,1% przewozów drogowych w całej Unii Europejskiej, liczonych w tonokilometrach, wykonano w 2022 roku ciężarówkami zarejestrowanymi w Polsce. Jak dodaje Marek Kaniera z ID Logistics – polskie magazyny stają się obecnie kluczowym zapleczem logistycznym dla całego kontynentu. Obecnie jedynie około 1% z realizowanych przez firmę zamówień trafia do rodzimych konsumentów.

Trwający od Black Friday do połowy stycznia sezon promocyjny to jedno z najważniejszych wyzwań logistycznych w roku. By sprostać rosnącej liczbie zamówień i zapotrzebowaniu na szybkie dostawy niezbędna jest ścisła współpraca pomiędzy operatorami logistycznymi a ich klientami. W tym celu wspólnie monitorują oni prognozy sprzedażowych oraz dostępności magazynów i środków transportowych w czasie rzeczywistym, co pozwala na sprawną obsługę rosnącego wolumenu zamówień.

Zarządzanie logistyką w okresie Black Friday to balansowanie między różnymi oczekiwaniami klientów. Niektórzy, by zachować ciągłość dostaw decydują się na wydłużenie czasu oczekiwania w zamian za atrakcyjne rabaty, podczas gdy inni stawiają na ekspresową realizację zamówień. Kluczem do sukcesu w sferze logistycznej jest bliska współpraca operatora z klientem, która pozwala na dostosowanie strategii do specyficznych potrzeb. Coraz częściej w aspekcie zarządzania zamówieniami wykorzystywane są też nowoczesne technologie, takie jak sztuczna inteligencja. Umożliwiają one dynamiczne zarządzanie magazynami, przenoszenie zamówień czy dostosowywanie ofert do zmieniających się warunków rynkowych w czasie rzeczywistym tłumaczy Marek Kaniera.
Źródło: ID Logistics
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels