Ponadto wprowadzone zostaną systemy kontroli, dodatkowe zakazy jazdy ciężarówek, odcinkowy pomiar prędkości, a także nowe tablice informacyjne oraz ogólnoeuropejska kampania informacyjna.
Wyniki testów dostarczają cennych informacji
Dla przypomnienia, latem bieżącego roku przeprowadzono test nowej organizacji ruchu, w ramach której wszystkie pojazdy o dmc powyżej 3,5 tony poruszały się wyłącznie lewym pasem. Próba wykazała, że wprowadzone rozwiązanie funkcjonuje zgodnie z planem. Przez wiele dni ponad 90% ruchu o dużym natężeniu poruszało się nową trasą. Jednakże stwierdzono również, że po przekroczeniu określonej liczby pojazdów ciężarowych na godzinę osiągana jest granica przepustowości takiego układu ruchu. Było zatem jasne, że w wybrane dni konieczne jest wdrożenie dodatkowych środków. Przez ponad 170 dni w roku funkcjonował będzie ruch dwupasmowy w kierunku przełęczy Brenner (na południe) a przez ponad 160 dni w kierunku Innsbrucka (na północ). System jest elastyczny i dostosowany do potrzeb, a według danych austriackiego operatora autostrad znacznie zmniejsza korki w ruchliwe dni w porównaniu z ruchem jednopasmowym.Kontrole z wbudowanymi wagami w Nößlach i Brenner
Na pasach prawych zamontowane w jezdni urządzenia ważące umożliwią kontrolę masy pojazdów w trakcie jazdy. Jeżeli pojazd o masie powyżej 3,5 tony będzie jechał prawym pasem, system zmiany kierunku jazdy dopilnuje, aby nie przejechał przez most. Pojazd taki będzie skierowany na miejsce postojowe Nößlach lub do węzła Brenner-Nord, gdzie zostanie ponownie zważony, a następnie kierowany z powrotem na właściwy, lewy pas. Kontrole te przeprowadzane są również przy udziale personelu. Dodatkowo od początku 2025 roku na moście będzie działać odcinkowy pomiar prędkości, dzięki której na niemal dwóch kilometrach utrzymana zostanie właściwa prędkość.Pakiet środków w skrócie
🚩 Kalendarz jazdy 2025 ze wszystkimi środkami i ograniczeniami:Obecnie ASFINAG przygotowuje kompleksowy kalendarz działań, który będzie zawierał wszystkie niezbędne informacje (m.in dni dozowania liczby ciężarówek, zakazy jazdy dla pojazdów ciężarowych, trasy ruchu).
🚩 Nowe oznakowanie na autostradzie A13:
Fragmenty autostrady Brenner zostaną wyremontowane w celu zapewnienia bezpieczeństwa ruchu i dostępności dla służb ratowniczych. Pomiędzy Matrei a granicą państwa na przełęczy Brenner organizacja ruchu na autostradzie A13 zostanie zmieniona z dotychczasowej trzypasmowej na dwupasmową.
🚩 Rozporządzenie w sprawie zakazów jazdy ciężarówkami:
Badania ruchu przeprowadzone przez austriackiego operatora autostrad pokazują, że pomimo tymczasowego ruchu dwupasmowego, w niektóre dni mogą wystąpić zatory. Aby utrzymać je na jak najniższym poziomie, konieczne są dalsze zakazy jazdy dla pojazdów ciężarowych, które zostaną wydane przez właściwe ministerstwo. Jednakże, zgodnie z obecną oceną ASFINAG, nie ma potrzeby wprowadzania dodatkowych dni dozowania liczby ciężarówek.
🚩 Zwiększanie oferty intermodalnego transportu kolejowego:
W najbliższym czasie zwiększona zostanie również liczba kursów kolei intermodalnej w celu zapewnienia dodatkowej przepustowości dla pojazdów ciężarowych.
🚩 Budowa systemów barier:
Aby chronić miejscowości położone wzdłuż autostrady A13 przed korkami i ruchem objazdowym, austriacki operator autostrad buduje łącznie siedem dodatkowych barier, które w razie potrzeby blokują rampy wyjazdowe i ewentualne trasy objazdowe.
🚩 Dodatkowe kamery drogowe:
Aby poprawić możliwości monitorowania aktualnej sytuacji drogowej, ASFINAG nadal rozbudowuje system kamer drogowych. Dotyczy to również drogi federalnej B 182.
🚩 Rozbudowa systemów informacyjnych:
Austriacki operator autostrad przeznaczył 12 milionów euro na rozbudowę systemów informacyjnych na całej trasie A13. Przyspieszony zostanie remont siedmiu portali systemu sterowania ruchem, które zostaną wyposażone w dodatkowe funkcje, takie jak wyświetlanie zakazów wjazdu ciężarówek na drugi pas ruchu. Ponadto ASFINAG konfiguruje 17 dodatkowych tablic informacyjnych o ruchu drogowym, opcji dynamicznych objazdów i zakazów jazdy.
🚩 Budowa systemu sterowania na moście Luegbrücke:
Austriacki operator autostrad buduje dodatkową infrastrukturę kontrolną na terenie parkingu Nößlach oraz przy węźle Brenner-Nord, który umożliwi ważenie pojazdów za pomocą wbudowanych wag, a w przypadku wykroczeń, zagwarantuje, że pojazdy te nie przejadą przez most lecz będą kierowane z autostrady A13, sprawdzane na miejscach parkingowych, a następnie kierowane na właściwy pas za pomocą lokalnego systemu nawigacji.
🚩 Najnowsze informacje z pierwszej ręki na dedykowanej stronie internetowej:
ASFINAG utworzy centralną stronę informacyjną. zawierającą wszystkie niezbędne informacje, prognozy i kalendarze podróży, aktualne informacje o korkach i opóźnieniach w podróży w czasie rzeczywistym na wszystkich korytarzach transalpejskich.
🚩 Ogólnoeuropejska kampania informacyjna:
Austriacki operator autostrad rozpoczyna transgraniczną kampanię informacyjną w Europie, ze szczególnym uwzględnieniem Austrii, Niemiec, Włoch i Holandii.
Remont jezdni na moście Luegbrücke planowany od 7 października
Od 7 października ASFINAG musi przeprowadzić konieczną naprawę uszkodzeń jezdni na moście. Wymaga to wdrożenia ruchu jednopasmowego, który potrwa przez kilka tygodni. Podobnie jak w latach ubiegłych, działanie to celowo zaplanowano na październik, a więc w okresie mniejszego ruchu drogowego. Remont trzeba zakończyć przed zimą.Źródło: ASFINAG
grafika poglądowa