Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Przejęcia i łączenie polskich firm w branży TSL stają się faktem

Utworzona: 2024-09-30


Konsolidacja jest jednak ogromnym wyzwaniem i potrzebna jest dobrze przemyślana strategia, by cały proces zakończył się sukcesem – mówi Dariusz Brzeziński, dyrektor zarządzający Centrum BPO w Meritoros SA.

Branża TSL odpowiada za 7 proc. polskiego PKB, 6,5 proc. miejsc pracy, a jej przychody to 375 mld złotych. Jak jednak wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego ,,Branża TSL w obliczu autonomizacji i wojny’’ w Polsce nadal brakuje średnich i dużych firm transportowych zdolnych do konkurowania z dużymi podmiotami z innych państw europejskich. Z tego powodu coraz więcej firm z tego sektora decyduje się na konsolidację.

Tylko w sierpniu br. zostały ogłoszone dwie ważne transakcje: zakup przez Omida Group SA 85 proc. udziałów w spółce 7R Solution, która specjalizuje się w logistyce kontraktowej, realizowanej w nowoczesnych obiektach magazynowych. Drugą transakcją jest przejęcie Loconi Intermodal przez spółkę PSA International, globalnego lidera w zarządzaniu portami i operatora terminali morskich i kolejowych na całym świecie.

Konsolidacja firm w celu umocnienia swojej pozycji na rynku i wzmocnienia konkurencyjności to pierwszy ruch. Żeby jednak przeprowadzić przejęcie i powiększyć firmę, potrzebna jest bardzo dobra strategia. Konieczne jest też skupienie się na usprawnieniu operacji i zarządzaniu procesami back-office. Trzeba pamiętać o tym, że często łączą się ze sobą firmy, które do tej pory były zarządzane w krańcowo różny sposób dodaje Dariusz Brzeziński.
Umiejętne skonfigurowanie procesów back-office jest kluczowe do osiągnięcia efektów synergii operacyjnej połączonych podmiotów, poprawy efektywności i jest często źródłem oszczędności kosztowych. Można też przy tej okazji ocenić, które procesy są kluczowe dla budowania wartości organizacji, a dla których można rozważyć outsourcing.

Automatyzacja w branży TSL

Kolejnym ważnym krokiem, by konsolidacja przebiegła sprawnie to konieczność automatyzacji i digitalizacji. Według GUS-u w latach 2020-22 tylko 36,1 proc. firm produkcyjnych wykazywało aktywność innowacyjną, a wskaźnik w firmach usługowych był jeszcze niższy – 34,2 proc. O stopniu cyfryzacji gospodarki mówi indeks DESI (ang. Digital Economy and Society Index - Indeks gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego). Polska do wielu lat jest poniżej średniej unijnej we większości wskaźników, zajmując 3 lub 4 miejsce od końca.

Tymczasem nowe technologie ułatwią wiele procesów i to już od momentu pozyskania klienta, aż do realizacji zamówienia. Automatyzacja transportu powinna obejmować m.in. obieg dokumentów transportowych, celnych, procesy logistyczne czy operacje w magazynach przekonuje Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.
Konsolidacja, a co za tym idzie wzmocnienie branży TSL jest możliwe, o ile będzie ona w stanie skutecznie konkurować z globalnymi podmiotami, również wyścigu technologicznym. Szczególne znaczenie będzie to miało dla branży e-commerce.

Nowy Unijny Kodeks Celny ma za zadanie wprowadzenie EU Customs Data Hub, który będzie dostępny w pierwszej kolejności dla e-commerce i będzie działał w oparciu o AI. Dostosowanie systemów do nowych europejskich wymagań celnych może być kluczem do przewagi konkurencyjnej. Organizacje, które postawiły na innowacje są też o wiele bardziej odporne za zakłócenia w łańcucha dostaw wyjaśnia Joanna Porath.
Firmy, które chcą utrzymać swoją pozycję na rynku muszą postawić na nowe technologie, bo to one zapewniają zarówno efektywność, ale dają przewagę nad innymi podmiotami dodaje Dariusz Brzeziński.
Źródło: AC Porath
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels