Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Otwarto nowoczesną, dwujezdniową 'ekpresówkę' między Bolkowem a Kamienną Górą

Utworzona: 2024-08-01


To ostatni oddany do ruchu fragment biegnącej wzdłuż zachodniej granicy trasy S3 w województwie dolnośląskim. Łącznie ze zrealizowanymi już odcinkami od Troszyna w woj. zachodniopomorskim, przez woj. lubuskie aż do Lubawki na Dolnym Śląsku kierowcy mają do dyspozycji 436 km ekspresowej S3.

Ekspresówka w liczbach

Nowy, 16-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S3 dosłownie przebija się przez malownicze krajobrazy Sudetów, obejmując aż 69 obiektów inżynierskich. Jego kluczowym elementem była budowa dwóch dwunawowych tuneli o długości ok. 2,3 km (TS-26) oraz ok. 320 m (TS-32). Pierwszy z nich jest obecnie najdłuższym w naszym kraju pozamiejskim tunelem oraz najdłuższym tunelem wydrążonym w skale. Trasa przebiega nowym korytarzem na terenie województwa dolnośląskiego, w powiecie jaworskim, wałbrzyskim i kamiennogórskim, na terenie gmin Bolków, Stare Bogaczowice, Czarny Bór, Marciszów i Kamienna Góra. W ramach inwestycji powstały także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (Jaczków Wschód i Jaczków Zachód). Wykonawcą robót jest konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau.

Organizacja ruchu

Na ostatnim węźle Lubawka, z uwagi na brak kontynuacji drogi szybkiego ruchu po stronie czeskiej, pojazdy są przekierowane na drogę wojewódzką nr 369 (DW369). Dla pojazdów poruszających od granicy DK5 wjazd na S3 będzie możliwy na węźle Lubawka poprzez DW369 lub też na kolejnym węźle Kamienna Góra Południe poprzez DW367. Dla pojazdów ciężarowych obowiązują ograniczenia tonażowe na granicy w Lubawce (DK5) do 9 ton oraz na DW369 do 12 ton. Pojazdy ciężarowe powyżej 12 t, kierujące się do Lubawki, powinny zjechać z węzła Kamienna Góra Południe na DK5. Z uwagi na powyższe ograniczenia samochody ciężarowe o masie powyżej 9 t kierowane są poprzez DK3 do przejścia granicznego w Jakuszycach.

Tunele drogowe w ciągu dolnośląskiego odcinka drogi ekspresowej S3

Niewątpliwie sztandarowym elementem realizowanej inwestycji są dwa nowoczesne tunele drogowe, które pozwalają na odciążenie naziemnej sieci transportowej, ukrywając uciążliwy ruch drogowy pod powierzchnią ziemi.

Dłuższy tunel został wydrążony nową austriacką metodą NATM, która została wybrana ze względu m.in. na budowę geologiczną górotworu, duży przekrój poprzeczny tunelu oraz jego długość. Na konstrukcję tunelu składają się dwie nawy główne dla ruchu pojazdów o długości 2301 m – nitka lewa (wschodnia) i o dł. 2272 m – nitka prawa (zachodnia), osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych i jeden przejazd awaryjny w środku tunelu. Drążenie obu nitek zostało zakończone w połowie lutego 2022 r.

Krótszy tunel drogowy zrealizowano metodą górniczą w technologii Cut&Cover, czyli w tzw. otwartym wykopie. Podzielono go na 27 segmentów. Po wykonaniu wykopu przystąpiono do etapu fundamentów, następnie wykonano ściany, po czym przystąpiono do zakrycia ścian poprzez betonowanie kaloty tunelu. Następnym etapem było wykonanie robót branżowych i drogowych, czyli systemy oraz nawierzchnia, a na samym końcu przystąpiono do zasypania tunelu i odtworzenia terenu nad obiektem.

Źródło: GDDKiA
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transpolisa.pl


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels