Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Hiszpania planuje zaostrzenie przepisów, ale TYLKO dla kierowców zawodowych

Utworzona: 2024-07-24


Generalna Dyrekcja Ruchu (DGT) rozpoczęła prace nad nowelizacją ogólnych przepisów ruchu drogowego. Projekt przewiduje szereg zmian mających bezpośredni wpływ na kierowców zawodowych, m.in. jeśli chodzi o dopuszczalny limit alkoholu we krwi i stosowanie pasów bezpieczeństwa na obszarach miejskich.

Projekt przewiduje obniżenie dozwolonego limitu o 30%, ale tylko dla kierowców zawodowych, czyli w przypadku pomiaru stężenia alkoholu we krwi z obecnego poziomu 0,30 g/l do 0,20 g/l lub w wydychanym powietrzu – z obecnego poziomu 0,15 mg/l (0,315 promila) do 0,10 mg/l (0,21 promila) – informuje hiszpańska organizacja branżowa Fenadismer.

DGT uzasadnia zmianę obecnym trendem zaostrzania dozwolonych limitów aż do całkowitego zakazu spożywania alkoholu w czasie jazdy, zgodnie z wymogami Światowej Organizacji Zdrowia. Choć Fenadismer uważa tę tendencję za pozytywną, odrzuca propozycję takiej redukcji wyłącznie w przypadku kierowców zawodowych, co może prowadzić do błędnego przekonania, jakoby to właśnie kierowcy w tej grupie byli głównymi sprawcami wypadków spowodowanych spożyciem alkoholu, podczas gdy jest odwrotnie: zdecydowaną większość tego typu wypadków powodują kierowcy samochodów osobowych.

Kolejną nowością wprowadzoną w projekcie jest likwidacja dotychczasowych zwolnień z zapinania pasów bezpieczeństwa na obszarach miejskich, m.in. w ramach transportu dystrybucyjnego „w przypadku wykonywania wielokrotnych czynności załadunku i rozładunku towaru w miejscach położonych w niewielką odległości od siebie”. DGT proponuje, aby wyjątek dotyczył wyłącznie kierowców i pasażerów pojazdów służb ratowniczych, gdyż konieczność zapinania lub odpinania pasów bezpieczeństwa opóźnia udzielenie pomocy.

Fenadismer jest przeciwny zniesieniu tego zwolnienia, gdyż w praktyce utrudnia to realizację zadań dystrybucyjnych na obszarach miejskich, gdzie pojazd pokonuje bardzo krótkie odcinki, aby kierowca mógł dostarczyć towar do klienta końcowego. Ma to miejsce w przypadku dostarczania paczek, zamówień posiłków do domu lub butli z gazem, gdzie w wielu przypadkach trasa pojazdu przebiega od drzwi do drzwi na tej samej ulicy. Nieuzasadnione jest zatem wymaganie od kierowcy, aby po przejechaniu zaledwie kilku metrów z bardzo małą prędkością zapinał i odpinał pas bezpieczeństwa, bo przecież ryzyko odniesienia obrażeń na skutek niezapięcia pasów jest znikome.

Źródło: Fenadismer
grafika poglądowa
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Wega Agencja celna


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels