Pierwsze urządzenia OPP nadzorowane przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego zamontowane zostały w 2015 roku w miejscowościach Łosiów w woj. opolskim, Zwierki –Zabłudów w woj. podlaskim oraz Karniewo w woj. mazowieckim. Najbardziej skutecznym i bijącym wszelkie rekordy jest system odcinkowego pomiaru prędkości na 8-kilometrowym odcinku A4 pomiędzy węzłami Kostomłoty – Kąty Wrocławskie. Został on uruchomiony 21 lipca 2023 roku i od początku swojej działalności do końca 2024 roku zarejestrował 152 475 wykroczeń. Drugie miejsce zajmują pomiary na S7 Skomielna Biała, Naprawa - 27 400 wykroczeń i trzecie miejsce S7 Falęcice, Nowy Gózd - 25 550 przypadków.
Obecnie systemy OPP nadzorowane przez GITD zamontowane są w 73 lokalizacjach, z czego 43 urządzenia rejestrują wykroczenia. Lokalizacje odcinkowych pomiarów prędkości zostały wytypowane na podstawie analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego przeprowadzonej przez Instytut Transportu Drogowego, która obejmowała ocenę częstotliwości występowania zdarzeń drogowych (wypadków oraz kolizji) oraz ich przyczyn i skutków. Wskazano w niej miejsca, w których z uwagi na realne zagrożenie bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego spowodowane nadmierną prędkością, niezbędne jest w pierwszej kolejności zainstalowanie urządzeń automatycznie rejestrujących wykroczenia kierujących.
Poniżej ostateczna lista odcinkowych pomiarów prędkości, która jest realizowana w ramach projektu „Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Z 39 urządzeń zamontowanych działa już 10 (oznaczone na zielono), pozostałe czekają na podłączenie zasilania. Informacje o uruchomieniu kolejnych OPP znajdziecie na profilu facebook'owym CANARD.

Lista wszystkich urządzeń pracujących w systemie CANARD
Źródło: GITD