Informację na ten temat zamieszczono w artykule 151 kodeksu pracy. W tym samym miejscu znajdziemy informację na temat innych składnikach wynagrodzenia, które w razie ich “wygenerowania” należą się kierowcy i nie możemy pozbawić go ich wypłacenia.
Jakie mogą być składniki wynagrodzenia kierowcy
Do możliwych składników wynagrodzenia (poza wynagrodzeniem zasadniczym) należą bowiem m.in.:📌 wynagrodzenie za pracę w porze nocnej,
📌 wynagrodzenie z pracę w godzinach nadliczbowych,
📌 wynagrodzenie za dyżur,
📌 wynagrodzenie za pracę w niedzielę i święta,
📌 krajowe diety i/lub ryczałt za nocleg,
📌 wynagrodzenie z tytułu płacy za granicą,
📌 premia i/lub nagroda.
Praca w porze nocnej i godzinach nadliczbowych
Warto w tym miejscu zaznaczyć, że kodeks pracy przewiduje zastąpienie odpowiednim ryczałtem wynagrodzenia za pracę w porze nocnej oraz za pracę w godzinach nadliczbowych. Należy tutaj pamiętać o tym, że zapisane kwoty mają być zgodne z paragrafem 4 artykułu 151 (1) kodeksu pracy: “W stosunku do pracowników wykonujących stale pracę poza zakładem pracy wynagrodzenie wraz z dodatkiem, o którym mowa w § 1, może być zastąpione ryczałtem, którego wysokość powinna odpowiadać przewidywanemu wymiarowi pracy w godzinach nadliczbowych.”Identyczne wytyczne dotyczą ustalania ryczałtu za pracę wykonywaną w porze nocnej. Kwoty powyższych ryczałtów nie powinny być ustalane na podstawie tylko i wyłącznie naszych indywidualnych przekonań. Warto wykonać odpowiednią analizę danych, czyli zarejestrowanej na karcie kierowcy pracy w dłuższym okresie czasu, aby możliwie najbardziej prawidłowo ustalić odpowiednie wartości ryczałtów. Z pewnością zabezpieczy to przedsiębiorstwo transportowe przy ewentualnej kontroli.
Z kolei prawidłowe ustalenie pory nocnej w naszej firmie z pewnością wpłynie na ilość powstałej pracy w porze nocnej. Kodeks pracy przewiduje w tym temacie kilka możliwości. W paragrafie 1 artykułu 151 (7) możemy wyczytać, że: “Pora nocna obejmuje 8 godzin między godzinami 21:00 a 7:00.” Oznacza to, że w jednej firmie transportowej powyższa pora nocna może obejmować okres od godziny 21:00 do 5:00, w drugiej od 22:00 do 6:00, a w trzeciej 23:00 do 7:00. Prawidłowe ustalenie obowiązującej pory nocnej w naszym przedsiębiorstwie transportowym jest kluczowe do późniejszego rozliczania należnej kwoty za pracę w porze nocnej dla naszych pracowników.
Dyżur
Informacje na temat dyżuru znajdziemy w ustawie o czasie pracy kierowców. Kierowcy są grupą zawodową, która generuje bardzo dużo dyżurów i to nie zawsze jest wynikiem tylko i wyłącznie zarejestrowaną gotowością na urządzeniu rejestrującym (tachografie). Wystarczy bowiem, że kierowca w ciągu dnia przepracuje więcej niż 6 godzin, a zgodnie z artykułem 13 powyższej ustawy oraz artykułem 9 (punkt 2) wygeneruje nam dyżur, który stanie się obowiązkowym elementem jego wynagrodzenia.Praca w niedziele i święta
Dodatek z tytułu naliczonego dodatek za pracę w niedzielę i święta wynika także z kodeksu pracy. Informację na ten temat znajdziemy dokładnie w artykule 151 (10) kodeksu pracy, gdzie w paragrafie 2 przeczytamy: “Za pracę w niedzielę i święto, w przypadkach, o których mowa w art. 151 (10), uważa się pracę wykonywaną między godziną 6:00 w tym dniu a godziną 6:00 w następnym dniu, chyba że u danego pracodawcy została ustalona inna godzina.” Oznacza to, że kierowca w typową niedzielę może mieć czas wolny lub odpoczywać, a po przyjściu do pracy w poniedziałek przed godziną 6:00 wygeneruje dodatkowe wynagrodzenie, za które będziemy musieli mu później zapłacić. Mowa oczywiście o dodatku z tytułu pracy w niedzielę i święta (mimo, że w samą niedzielę nie pracował).Krajowe diety i ryczałty za nocleg
Należności wynikające z podróży służbowych realizowanych na terenie naszego kraju są dokładnie opisane w potocznie zwanej ustawie o podróżach służbowych. W zależności od czasu, jaki kierowca poświęci na wykonanie danego zadania służbowego (przewozu) na terenie kraju, zostanie mu naliczona odpowiednia dieta z tego tytułu. Wytyczne związane z prawidłowym naliczaniem diet oraz ryczałtu za nocleg zostały opisane w rozdziale 2 pt.: “Podróż krajowa”.Praca za granicą
Wynagrodzenie wynikające z międzynarodowych przewozów międzynarodowych wynika z wytycznych pakietu mobilności, który zawitał w naszym kraju 2 lutego 2022 roku. Nie każdy przewóz międzynarodowy, który kierowca wykonuje, obliguje pracodawcę do uznania kierowcę za delegowanego i wypłacenia mu dodatkowego wynagrodzenia z tego tytułu. Wszelkie informację na ten temat znajdziemy w unijnej dyrektywie 2020/1057.Premie i nagrody
Ostatnim, siódmym możliwym składnikiem wynagrodzenie kierowcy są różnego rodzaju nagrody i premie. Należy pamiętać, że składnik ten nie jest obligatoryjny i nasz kierowca nie ma prawa rościć sobie praw do jego uzyskania, bowiem zgodnie z artykułem 105 kodeksu pracy: “Pracownikom, którzy przez wzorowe wypełnianie swoich obowiązków, przejawianie inicjatywy w pracy i podnoszenie jej wydajności oraz jakości przyczyniają się szczególnie do wykonywania zadań zakładu, mogą być przyznawane nagrody i wyróżnienia. Odpis zawiadomienia o przyznaniu nagrody lub wyróżnienia składa się do akt osobowych pracownika.”Sytuacja ma się nieco inaczej, jeżeli chodzi o premie regulaminowe, których jasne i przejrzyste zasady przyznawania muszą zostać zapisane i podane do wiadomości w regulaminie wynagradzania. Jeżeli kierowca nie spełni wymagań dotyczących zasad otrzymania danej premii regulaminowej, to możliwe jest jej nieotrzymanie. Natomiast trzymanie nagrody lub premii uznaniowej pozostaje tylko i wyłącznie w gestii samego pracodawcy.
Jeżeli jesteś zainteresowany audytem w Twoim przedsiębiorstwie, to TUTAJ.
Źródło: Infolab