Udział elektryków na rynku wyniósł 14,6% w 2023 roku plasując tym samym samochody elektryczne na 3 miejscu w globalnym zestawieniu. Wyżej znalazły się tylko hybrydy 25,8% rynku oraz samochody benzynowe 35,3% rynku. Niestety w Polsce nie możemy cieszyć się tak dużym zainteresowaniem związanym z zakupem aut elektrycznych. Polacy kupili w styczniu 2023 roku zaledwie 1077 aut zasilanych elektrycznie, a rok później ilość ta wzrosła do 1120 zakupionych modeli.
Wysokie ceny i wsparcie władz
Wysokie ceny zakupu takich pojazdów z pewnością odstraszają potencjalnego kupca, dlatego od dłuższego czasu rządzący próbują zachęcić społeczeństwo do zakupu elektryka oferując różne programy rządowe, które mają dofinansować zakup nowego auta elektrycznego. Jednym z takich programów jest: “Mój elektryk”. W 2023 roku w Polsce udział elektryków był mocno znikomy, gdyż wyniósł zaledwie 3,6%, lokując tym samym je na 4 miejscu w krajowym rankingu. Wyżej znalazły się diesle (9,9%), hybrydy (39,4%) i silniki benzynowe (41,7%).Krajowy program pt.: ”Mój elektryk” cieszy się na przestrzeni lat sporym zainteresowaniem zarówno osób fizycznych jak i przedsiębiorców. 1 stycznia 2024 roku rząd zdecydował się zwiększyć pulę dofinansowań z 800 do 900 milionów złotych. Program ten pozwala na dofinansowanie pojazdu zeroemisyjnego kategorii M, a więc pojazdów, które są przeznaczone do przewozu osób z maksymalną liczbą siedzeń wynosząca 7 oraz dopuszczalnej masy całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Wysokość dofinansowania dla osoby fizycznej uzależniona jest od posiadania karty dużej rodziny, bowiem osoby nie posiadające takiej karty mogą liczyć na dofinansowanie w kwocie 18750 zł, zaś osoby z kartą dużej rodziny na aż 27000 zł. Warto pamiętać, że maksymalna cena pojazdu może wynosić 225000 złotych.
Przedsiębiorcy, jednostki samorządu terytorialnego oraz rolnicy mogą starać się o dofinansowanie zakupu pojazdu z kategorii M1, N1 oraz L1e-Le5. W zależności od typu pojazdu dofinansowanie możliwe jest nawet w kwocie 70000 złotych. Według aktualnych informacji na stronie rządowej pozostało 23% dostępnej kwoty do alokacji, więc blisko 209 milionów złotych. Do tej pory z programu skorzystało ponad 16 tysięcy osób, co dowodzi, że program rządowy cieszy się sporym zainteresowaniem.
Elektromobilność - problem z zasięgiem?
Biorąc pod uwagę ciągle zmieniającą się sytuację na rynku transportowym możliwość zakupu elektryka może znacząco poprawić kondycję finansową przedsiębiorstwa transportowego. Niewątpliwie problematyczne w kwestii przewozu rzeczy pozostają tematy związane z zasięgiem oraz dostępnymi stacjami ładowania pojazdu, których wciąż jest za mało.W związku z powyższym raczej docelowym przeznaczeniem ciężarówek elektrycznych, póki co pozostanie jeżdżenie “wokół komina”, niż porywanie się nimi w dalekie trasy. Niewątpliwie szybki rozwój technologiczny z pewnością na przestrzeni najbliższych lat poprawi sytuację branży transportowej w przypadku organizacji dalekodystansowych przewozów rzeczy właśnie z wykorzystaniem ciężarówek elektrycznych.
Nowa technologia to nowe prawo
Firma Infolab jest członkiem CORTE, europejskiego stowarzyszenia, która pomaga współtworzyć przepisy dla kierowców. Podczas ostatniego marcowego spotkania poruszane była tematyka związana z elektrykami, ich ładowaniem a odpoczynkami dziennymi i tygodniowymi. Oznacza to, że rosnąca ilość samochodów elektrycznych na globalnym rynku prędzej czy później wymusi zmianę obowiązujących przepisów dotyczących przerw i odpoczynków dla kierowców oraz branży transportowej.Dla nas wszelkie zmiany w obowiązującym prawie są niezwykle ważne, gdyż jako jeden z celów stawiamy sobie zgodność prezentowanych naruszeń w naszym programie Tachospeed Expert z aktualną treścią litery prawa, aby ułatwić codzienną pracę jednostkom kontrolującym kierowców oraz firmom transportowym i rozliczeniowym podczas przygotowywania niezbędnej dokumentacji.
Aby pobrać darmową 14-dniową wersję programu Tachospeed Expert kliknij w link poniżej:
Tachospeed Expert - pobierz
Autor:
Sebastian Słaby
Ekspert branży transportowej w firmie Infolab Narloch