Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Polski rząd szykuje zmiany w sprawie kart do tachografów

Utworzona: 2024-04-28


Departament Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury przygotował projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie kart do tachografów cyfrowych. Przewidywany termin wydania regulacji - III kwartał 2024 r.

Jak informują autorzy projektu, realizuje on upoważnienie ministra właściwego do spraw transportu zawarte w art. 45 ust. 1 pkt 2 ustawy z 5 lipca 2018 r. o tachografach w zakresie określenia w drodze rozporządzenia wzorów wniosków o wydanie, przedłużenie lub wymianę kart oraz szczegółowych wymogów technicznych dotyczących załączników do wniosków. Wydanie aktu zmieniającego rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 19 maja 2023 r. w sprawie kart do tachografów cyfrowych wynika z potrzeby dostosowania wniosków o karty do tachografów cyfrowych do wymogów niezbędnych dla prawidłowego wystawiania dokumentów w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). W tym celu wnioski o karty: kierowcy, przedsiębiorstwa, warsztatową oraz kontrolną, stanowiące załączniki nr 6 do nr 9 do ww. rozporządzenia, wymagają stosownego uzupełnienia. Powyższe wymogi, zgodnie z art. 23 ustawy z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, zaczną obowiązywać z dniem 1 lipca 2024 r. - informuje prawodrogowe.pl.

Projektowane rozporządzenie ma na celu zapewnienie kierowcom możliwości wcześniejszej fakultatywnej wymiany dotychczas użytkowanych kart w związku z wymogiem rejestracji, wydłużonego z 28 dni do 56 dni, okresu aktywności podlegającego kontroli na drodze, którego stosowanie, zgodnie z art. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1054 z 15 lipca 2020 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 561/2006 w odniesieniu do minimalnych wymogów dotyczących maksymalnego dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, minimalnych przerw oraz dziennego i tygodniowego okresu odpoczynku oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 165/2014 w odniesieniu do określania położenia za pomocą tachografów, będzie obowiązywać od 31 grudnia 2024 r. Prawodawca unijny w art. 2 pkt 3 rozporządzenia (UE) 2020/1054 ustanowił wymóg, zgodnie z którym karty do tachografu inteligentnego najnowszej wersji - G2V2 posiadają m.in. pamięć o pojemności wystarczającej do przechowywania wszystkich wymaganych danych. Jednocześnie, zgodnie z art. 2 pkt 10 rozporządzenia (UE) 2020/1054, właściwy organ w państwie członkowskim, które wydało kartę kierowcy, może zobowiązać kierowcę do wymiany tej karty na nową, jeżeli jest to konieczne w celu zapewnienia zgodności z odpowiednimi specyfikacjami technicznymi.

Źródło: prawodrogowe.pl
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Euroma Maciej Działoszyński


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels