Kluczowe w 2024 roku będzie przede wszystkim myślenie strategiczne. Bez dobrego planu i opracowania kilku scenariuszy działania, nie sposób jest sprawnie zarządzać firmą. Żyjemy w czasach, kiedy zarówno najbliższe otoczenie rynkowe, jak i makroekonomiczne jest tak nieprzewidywalne, że zmiana powinna być wpisana w strategię firm jako stały element - trzeba się po prostu na to przygotować. W natłoku codziennych wyzwań należy więc pamiętać, aby poświęcić czas na analizę prowadzonych działań, wyciągnięcie wniosków i staranne planowanie kolejnych kroków.
Trendy, których nie mogą zignorować przedsiębiorcy
Publikacja „MŚP w nowych realiach: trendy na 2024 rok” prezentuje najważniejsze trendy i wyzwania, które stoją przed sektorem MŚP w najbliższych miesiącach. Wśród nich znalazł się wspomniany już Krajowy System eFaktur, który będzie zobowiązywał przedsiębiorców do przejścia na elektroniczne faktury. Ważną kwestią będzie też zapewnienie spółkom płynności finansowej, w czym coraz częściej pomaga faktoring. Wpisanie go w strategię firmy może znacząco ułatwić prowadzenie biznesu, zwłaszcza w roku, w którym przedsiębiorstwa będą potrzebowały dodatkowych środków finansowych na działanie według rekomendacji Komisji Europejskiej.W tym roku przedsiębiorcy większą wagę zaczną przykładać do dbania o środowisko, ład społeczny i społeczeństwo, w tym kultury organizacji, która zyskuje na znaczeniu. I będzie to dotyczyło wielu firm, nie tylko tych największych. Obowiązek raportowania wskaźników ESG docelowo będzie dotyczył prawie wszystkich przedsiębiorstw prowadzących biznes na terenie UE, ale już teraz mniejsze firmy będą się na to szykować, jeśli zależy im na utrzymaniu się w łańcuchach dostaw. Na uwadze będą mieć również odpowiedzialne zarządzanie odpadami, czyli chętniej niż przed laty będą wdrażać rozwiązania gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ). Trendem będzie także zmiana w podejściu do klienta i coraz częstsze tworzenie w firmach stanowiska rzecznika klienta (customer experience manager). Ale to nie wszystko.
Przedsiębiorcy z pewnością będą szukać przewag rynkowych dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Nie jest to trend nowy, jednak bardzo silny, wprowadzający często kluczowe zmiany w działaniu firm. Ważną kwestią będzie też zapewnienie spółkom płynności finansowej, bez której żadne inwestycje nie są możliwe. Coraz częściej pomaga w tym faktoring. Wpisanie go w strategię firmy może znacząco ułatwić prowadzenie biznesu, zwłaszcza w roku, w którym przedsiębiorstwa będą potrzebowały dodatkowych środków finansowych na działanie według rekomendacji Komisji Europejskiej mówi Tomasz Kukulski, prezes Bibby Financial Services.Źródło: Bibby Financial Services
grafika poglądowa