Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Trucks & Machines

Naczepy i przyczepa

Utworzona: 2024-03-09


Naczepy niskopodwoziowe włoskiej marki FGM służą do transportu ciągników siodłowych, ciężarówek i innych pojazdów. Mniejsze maszyny budowlane czy sprzęt rolniczy można przewieźć przyczepą PTM.

Na ciekawy pomysł promocji części oferty wpadła firma PTM Polska, która jest dystrybutorem m.in. FGM oraz producentem przyczep. Z internetowej prezentacji prospektów, zdjęć, rysunków technicznych można wynieść sporo informacji, w czym zasługa prowadzącego, Damiana Januszczaka z działu handlowego PTM. Mówił rzeczowo, spokojnie, w tempie umożliwiającym przyswojenie informacji.

FGM działa od sześciu dekad, to rodzinna firma, która kładzie duży nacisk na dopasowanie produktów do potrzeb klientów, na modyfikacje. Wykorzystuje podzespoły renomowanych dostawców jak BPW, SAF, Knorr, Wabco, ale poza tym odznacza się wewnętrznym procesem produkcji. Mieści się we Frosinone, w centralnej Italii, na południowy wschód od Rzymu.

Jedna, dwie, trzy osie

Seria TT Line obejmuje niskopodwoziowe naczepy, Damian Januszczak przybliżył modele 19, 26, 28 i 32, o liczbie osi od jednej do trzech. Wspólną ich cechą jest cynkowanie konstrukcji na gorąco, co zapewnia długą eksploatację bez problemów. Podstawowa naczepa, jednoosiowa FGM 19 weźmie ciągnik siodłowy, względnie inny pojazd długi do 9 m. Warto podkreślić, że najniższy punkt pokładu znajduje się ledwie 20 cm nad ziemią. Dzięki temu nawet ładunek w postaci ciągnika siodłowego z wysoką kabiną nie powoduje przekroczenia łącznej wysokości 4 m. Ładowność wynosi 16,7 t przy masie własnej 5,6 t.

🚩FGM 19 odznacza się prostą konstrukcją, rampy wyciąga się ręcznie, ze specjalnej kieszeni, po łatwym demontażu tylnej belki. Zderzak można wysunąć o 1,4 m. Jak powiedział Damian Januszczak, często z FGM 19 korzystają pomoce drogowe i firmy z dużymi flotami. W przypadku awarii ciągnika w krajach słynących z drogiego serwisu jak Francja czy Belgia, można zepsuty pojazd dostarczyć do kraju, albo też przywieźć inny na podmianę.

🚩FGM 26 ma dwie osie, może transportować dwa ciągniki siodłowe lub pojazdy o długości do 12 m. Ładowność jest oczywiście większa niż modelu 19, to 19,2 t, masa własna w standardowej konfiguracji 9,2 t. Teleskopowo rozciągana rama umożliwia powiększenie pokładu o 1,7 m. Centralna, hydrauliczna platforma umożliwia powstanie jednolitego pokładu. Jest to wykorzystywane przez firmy wożące rozmaite ładunki, nie tylko pojazdy, ale np. konstrukcje. FGM 26 poradzi sobie z małym autobusem, pojazdem wojskowym, czy trzema samochodami używanymi w zawodach sportowych, co dokumentowała jedna z fotografii.

🚩Interesującą opcją w dwuosiowej FGM 28 są teleskopowe rampy nożycowe na górnym pokładzie. Dzięki nim można z przodu przewozić ciągnik siodłowy, pod tą rampą następny, w sumie trzy ciągniki. Seryjne jest natomiast teleskopowe rozciąganie ramy o 3 m. Na „28” może jechać np. zestaw z naczepą. Ładowność FGM 28 to 22,5 t przy ciągniku trzyosiowym i 16,5 t przy dwuosiowym.

🚩Zaawansowany, trzyosiowy model FGM 32 o ładowności 23,5 t, z teleskopowym rozciąganiem o 3 m poradzi sobie z transportem trzech ciągników siodłowych (rampy nożycowe) oraz każdego niskopodwoziowego autobusu, również przegubowego.

Produkcja własna

Od trzech lat PTM Polska wytwarza dwuosiowe, centralnoosiowe przyczepy PT-18 i PK-18. Pod koniec internetowej prezentacji dowiedzieliśmy się kilku szczegółów o PT-18. Ta przyczepa, z ładownością do 13 t, nadaje się szczególnie do małych maszyn budowlanych, do sprzętu rolniczego. Posiada ramę z wysokogatunkowej stali o połączeniach spawanych i pneumatyczne zawieszenie z regulowaną wysokością sprzęgu. Układ hamulcowy jest od Wabco, dwie osie SAF, 9-tonowe. PT-18 może mieć najazdy pojedyncze albo podwójne. Rozkładanie i składanie pojedynczych jest wspomagane sprężynowo. Podwójne najazdy, zapewniające bardziej łagodny kąt wjazdu czy zjazdu (podłoga na wysokości ok. 930 mm) są zasilane z elektropompy hydraulicznej. Inne opcje to choćby wyłożenie ryflowaną blachą najazdów bądź całego pokładu, albo pokrycie pokładu twardym drewnem, co zdecydowanie przydaje się przy transporcie sprzętu na gąsienicach. Do zabezpieczenia ładunku służy pięć par uchwytów. Dzielone, aluminiowe burty standardowo mają wysokość 400 mm, na życzenie mogą być niższe albo wyższe. Burty można uchylać i wyjmować, co umożliwia boczny załadunek. Lakier akrylowy, dwuskładnikowy może być dowolny, z palety RAL.



Źródło: Truck & Machines
Do ulubionych Trucks & Machines
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels