Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Idealny do szerokiego zakresu zastosowań

Utworzona: 2024-02-18


Nowy Mercedes-Benz eSprinter oferuje wiele innowacji technicznych, które czynią jazdę wygodniejszą, a wiele zastosowań komercyjnych bardziej zrównoważonymi. Dzięki szerokiej gamie wariantów na większości rynków, w zależności od potrzeb klienci mogą teraz wybrać większy zasięg lub ładowność. Po premierze w USA nowy eSprinter jest już w sprzedaży w Europie.

eSprinter to elektryczna wersja pioniera segmentu dużych samochodów dostawczych. Po raz pierwszy klienci z Ameryki Północnej mogą dzięki temu lokalnie wolnemu od emisji CO2, zasilanemu akumulatorowo vanowi uczynić swoją flotę bardziej zrównoważoną. Pojazd będzie początkowo dostępny jako furgon w wersji długiej z wysokim dachem w USA i Kanadzie z akumulatorem o pojemności 113 kWh (pojemność użytkowa), natomiast na rynkach europejskich w ofercie będzie także akumulator o pojemności 56 kWh i 81 kWh. W późniejszym terminie model pojawi się ponadto po raz pierwszy także jako podwozie. To wszystko sprawia, że nowy eSprinter jest atrakcyjnym pojazdem dla wielu nowych branż, a także dla firm zabudowujących. W wersji z największym dostępnym akumulatorem zasięg, obliczony na podstawie symulacji z wykorzystaniem WLTP, wynosi w cyklu mieszanym aż 440 km, a w cyklu miejskim WLTP do 5301,2 km. Sprawia to, że pojazd idealnie nadaje się zarówno do codziennego użytku w mieście, jak i na dłuższych dystansach.

Bateria oparta na technologii fosforanu litowo-żelazowego nie zawiera kobaltu lub niklu i ze względu na trwałość idealnie nadaje się do lekkich pojazdów użytkowych. Aktywne zarządzanie temperaturą poprawia wydajność; pompa ciepła jest standardem. Oferując przestrzeń ładunkową do 14 m3 i dopuszczalną masę całkowitą pojazdu do 4,25 t, eSprinter z napędem na tylne koła jest równie praktyczny jak jego brat z silnikiem spalinowym.

Modułowy układ zapewniający maksymalną wszechstronność

eSprinter opiera się na nowej koncepcji składającej się z trzech modułów, co ułatwia dostosowanie go do wielu wariantów pojazdu. Moduł przedni zawiera wszystkie komponenty wysokiego napięcia i można go łączyć ze wszystkimi wersjami nadwozia, niezależnie od rozstawu osi i wielkości akumulatora. Zintegrowany akumulator wysokonapięciowy znajduje się w module środkowym, w solidnej obudowie w podwoziu. Taka lokalizacja skutkuje nisko położonym środkiem ciężkości, co pozytywnie wpływa na prowadzenie pojazdu. W tylnym module znajduje się kompaktowy i mocny silnik elektryczny, który napędza tylną oś.

Elektryczny układ napędowy

Główne elementy elektrycznego układu napędowego nowego modelu to dwa nowe rozwiązania: wydajny silnik i zaawansowana elektryczna oś tylna. Obydwa są instalowane w elektrycznym samochodzie dostawczym Mercedes-Benz po raz pierwszy. Silnik synchroniczny z magnesami trwałymi (PSM), który waży około 130 kilogramów, charakteryzuje się wysoką wydajnością i zoptymalizowanym zarządzaniem temperaturą. Dostępny jest w wersjach o mocy szczytowej 100 lub 150 kW i zapewnia moment obrotowy do 400 Nm. Dla klienta połączenie wydajnego silnika i zaawansowanej elektrycznej osi tylnej oznacza wiele korzyści: dużo możliwości konwersji i rodzajów zabudów, dwie długości pojazdów (A2 i A3), dopuszczalną masę całkowitą pojazdu do 4,25 tony, a także opcjonalne zainstalowanie haka holowniczego do przyczepy o masie do 2 ton.

Wspieranie kierowcy na różne sposoby

Omawiany pojazd wspiera kierowcę na wiele sposobów dzięki najnowocześniejszej technologii w samochodzie oraz usługom cyfrowym w chmurze w ramach ekosystemu Mercedes me. Przede wszystkim na pokładzie dostępna jest najnowsza wersja systemu multimedialnego MBUX znana z samochodów osobowych producenta. Klienci pojazdów dostawczych zyskali takie funkcje, jak asystent głosowy „Hej Mercedes”, a także rozbudowane opcje personalizacji.

Inteligentne systemy bezpieczeństwa i wspomagania

Standardowy aktywny asystent hamowania to tylko jeden z wielu oferowanych systemów wspomagających. Aktywny asystent hamowania może również wspomagać kierowcę w sytuacji awaryjnej. Inne rozwiązania to m.in. asystent martwego pola i ATTENTION ASSIST. Dodatkową atrakcją wewnątrz pojazdu jest opcjonalne cyfrowe lusterko wsteczne, zapewniające kierowcy niezakłócony widok do tyłu i lepsze wsparcie podczas cofania. Konwencjonalne lusterko wsteczne instalowane na przedniej szybie pokazuje wówczas obraz z kamery High Dynamic Range, zainstalowanej w tylnej krawędzi dachu. Lusterko wewnętrzne wyposażone jest w czujniki światła z przodu i z tyłu, i automatycznie dostosowuje jasność wyświetlacza do warunków otoczenia.

Różne funkcje zwiększające wydajność

Zaawansowana technologia dotyczy nie tylko systemów bezpieczeństwa; trzy różne tryby jazdy pozwalają na skonfigurowanie wydajności i zużycia energii nowego eSprintera. Tryb Comfort zapewnia pełny zestaw osiągów i momentu obrotowego. Tryb Economic ogranicza moc silnika w celu zwiększenia wydajności, a tryb Maximum Range dodatkowo zmniejsza moc silnika, ograniczając jednocześnie wykorzystanie takich funkcji jak klimatyzacja, aby maksymalnie zwiększyć zasięg. Zasięg pozwala też zwiększyć hamowanie z wykorzystaniem rekuperacji, które przekształca energię kinetyczną w energię elektryczną. Do wyboru są cztery ręcznie wybierane poziomy rekuperacji (D-, D, D+, D++), ale kierowca może także przełączyć się na tryb automatyczny DAUTO. Zaletą tej funkcji jest to, że samochód wówczas automatycznie określa stopień odzysku energii na podstawie sytuacji na drodze i zapewnia optymalną rekuperację. System ECO Assist na desce rozdzielczej pokazuje kierowcy, kiedy zdjąć nogę z gazu, a następnie pojazd automatycznie wybiera odpowiedni poziom odzysku energii. Funkcje takie jak inteligentna nawigacja dla samochodów elektrycznych (Electric Intelligence) jeszcze bardziej zwiększają komfort posiadania eSprintera. Oblicza ona zoptymalizowaną trasę, uwzględniając przystanki na ładowanie w czasie rzeczywistym, w zależności od aktualnej sytuacji na drodze i topografii. Podpowiada również optymalną strategię ładowania tak, aby albo dotrzeć do celu możliwie najszybciej, albo, by po przybyciu na miejsce pozostał określony stan naładowania.

Wygodne ładowanie

Podobnie jak wszystkie elektryczne samochody dostawcze Mercedes-Benz, nowego eSprintera można ładować zarówno prądem przemiennym (AC), jak i prądem stałym (DC). Ładowarka pokładowa, która przetwarza prąd w pojeździe podczas ładowania prądem przemiennym, np. przy użyciu ładowarki ściennej, ma maksymalną moc ładowania 11 kW . Aby skrócić czas ładowania, nowego eSprintera można ładować mocą do 115 kW na stacjach szybkiego ładowania. Szybkie ładowanie od 10 do 80 proc. pojemności zajmuje wówczas około 42 minut w przypadku akumulatora o pojemności 113 kWh. Cyfrowa usługa Mercedes me Charge zapewnia klientom bezproblemowe ładowanie i płatności. Mercedes me Charge jest obecnie dostępna w ponad 1,5 mln punktów ładowania na całym świecie, obsługiwanych przez ponad 1300 operatorów, takich jak ChargePoint czy IONITY (tylko w Europie). Dlatego stanowi jedną z największych zintegrowanych sieci ładowania na świecie. Mercedes me Charge zapewnia przejrzyste ceny publicznych stacji ładowania. Przed rozpoczęciem procesu ładowania użytkownik może na wyświetlaczu MBUX lub w aplikacji Mercedes me sprawdzić koszt kilowatogodziny lub minuty, a także szacunkowy całkowity koszt pełnego naładowania. W przypadku nowego modelu dostępne będzie również rozwiązanie B2B, szczególnie dla klientów korporacyjnych. Dzięki temu klienci korporacyjni i flotowi będą mogli uprościć zarządzanie pojazdami i kierowcami oraz fakturowanie dla całej firmy.


Źródło: Mercedes-Benz Vans
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels