Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Ponad 5000 km dróg szybkiego ruchu w Polsce

Utworzona: 2023-11-07


W 2023 roku GDDKiA oddała do ruchu 266,5 km dróg krajowych, w tym 49,4 km autostrad oraz 198,7 km dróg ekspresowych i 18,4 km obwodnic.

Do połączenia drogą szybkiego ruchu Warszawy z Krakowem brakuje jeszcze tylko dwóch odcinków w Małopolsce. Przed długim majowym weekendem GDDKiA udostępniła na zasadzie przejezdności trasę główną drogi ekspresowej S7, pomiędzy Lesznowolą i Tarczynem, wkrótce odda do ruchu węzeł Tarczyn Północ. Kierowcy zyskali nowy południowy wlot do Warszawy, co pozwoliło skrócić czas podróży. Od początku września dwujezdniową drogą można dotrzeć z węzła Warszawa Lotnisko do Miechowa w woj. małopolskim. W przyszłym roku GDDKiA udostępni kolejne 5 km do węzła Szczepanowice i funkcjonującej już S7 do Widomej, a z końcem roku dojedziemy nową trasą do Krakowa i północnej obwodnicy miasta w ciągu S52.

Gotowy jest już jej 3-kilometrowy fragment Węgrzce – Batowice, który GDDKiA planowała oddać w tym roku do ruchu, jednak po rozmowach z władzami Krakowa odstąpiła od tego zamiaru. Głównym powodem jest wyczerpana przepustowość dróg lokalnych na osiedlu Piastów, które nie przejęłyby dodatkowego ruchu. Zarządca dróg domknął obwodnicę wokół Łodzi oddając do ruchu jej drugi, po zachodniej stronie miasta, odcinek w ciągu S14 pomiędzy Aleksandrowem Łódzkim i Słowikiem. Oddał do użytku dwa długie fragmenty drogi ekspresowej S11, blisko 48 km od Koszalina do Bobolic oraz blisko 25-kilometrową obwodnicę Olesna.

Łączymy międzynarodowe szlaki

Do ukończenia Via Baltica, czyli drogi ekspresowej S61 komunikującej Polskę z Litwą, brakuje tylko około 12-kilometrowego odcinka na wysokości Łomży, który na zasadzie przejezdności GDDKiA udostępni w przyszłym roku. W tym roku oddała do ruchu blisko 50 km tej trasy. Odcinek na wysokości Ełku połączył się z oddanymi wcześniej sąsiednimi fragmentami wyprowadzając ruch tranzytowy z miasta. Realizacja łącznic węzła Łomża Zachód umożliwiła udostępnienie kierowcom fragmentu trasy od węzła Łomża Południe, a niedawne oddanie do ruchu odcinka od Ostrowi Mazowieckiej do Śniadowa skomunikowała Łomżę z siecią dróg szybkiego ruchu. W przyszłym roku po udostępnieniu zachodniej obwodnicy tego miasta S61 przejmie również ruch samochodów ciężarowych zmierzających szlakiem Via Baltica z Europy do Litwy, Łotwy, Estonii i Finlandii.

Na przeciwległym krańcu Polski GDDKiA ukończyła budowę południowej jezdni obecnej DK18. Tym samym trasa o długości około 70 km, od granicy z Niemcami w Olszynie do Golnic w woj. dolnośląskim, stała się pełnoprawną autostradą A18. Kierowcy zapomnieli o betonowej poniemieckiej nawierzchni zbudowanej w latach 30. XX w. południowej nitki autostrady Berlin – Wrocław. Kierowcy mogą też korzystać z przygranicznego odcinka drogi ekspresowej S3 od Kamiennej Góry do Lubawki. Odcinek ma długość 15 km z czego 3-kilometrowy fragment od węzła Lubawka do granicy państwa zostanie udostępniony kierowcom po zakończeniu prac na odcinku przygranicznym po stronie czeskiej. Według zapowiedzi czeskiej administracji drogowej Ředitelství silnic a dálnic ČR nastąpi to w 2025 r.


Źródło: GDDKiA
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels