Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Akumulatorowe Scanie robią wrażenie

Utworzona: 2023-10-22


Ciężarówki Scanii dostępne na rynku od 2021 r. zapoczątkowały transformację w kierunku "zielonego" transportu głównie w zastosowaniach miejskich. Teraz producent rozszerza ofertę o pojazdy dystrybucyjne i lekkie wywrotki wyposażone w podwozia przystosowane do zasilania elektrycznego i akumulatory Northvolt.

Scania po raz pierwszy zaprezentowała ciężarówki z napędem akumulatorowym przeznaczone do transportu regionalnego w czerwcu 2022 r. i zgromadziła spory portfel zamówień. W najbliższym czasie w szwedzkim zakładzie w Södertälje rozpocznie się produkcja samochodów ciężarowych z kabinami R i S o mocy silnika 400 lub 450 kW, które są wystarczające do wielu zastosowań transportowych. Dzięki temu szwedzki producent ma teraz kompleksową ofertę pojazdów dla szerokiego grona klientów, obejmującą także usługi takie jak Scania Charge Access.

Nowe ciężarówki akumulatorowe do transportu regionalnego robią wrażenie: masa całkowita zestawu może wynosić do 64 ton, zasięg do 390 km, moc ładowania do 375 kW, a najwyższe poziomy mocy – 400 lub 450 kW (około 610 KM). Są to wartości znacznie wyższe niż osiągi, którymi dysponuje większość konwencjonalnych samochodów ciężarowych poruszających się po drogach.

Najnowsze "elektryki" są oferowane zarówno jako podwozia, jak i ciągniki z kabinami serii R i S. Zasięg będzie zależał od masy pojazdu/zestawu, rodzaju eksploatacji, pogody, stylu jazdy itd. Przykładowo, 27-tonowa wywrotka z sześcioma akumulatorami może pokonać dystans do 350 km pomiędzy ładowaniami. Godzina ładowania zwiększa zasięg pojazdu o 270 km. Aby osiągnąć akceptowalny czas ładowania, nie potrzeba korzystać z punktów o mocy 350 kW. Ładowarka o mocy 130 kW zwiększy zasięg o 100 km w ciągu godziny w przypadku ciężarówki zużywającej 1,3 kWh/km.

Trzymamy się zbyt kurczowo koncepcji nieprzerwanego ładowania od 10 do 100%, tak jak w przypadku tankowania oleju napędowego. Użytkując pojazdy akumulatorowe należy raczej nastawić się na ładowanie pozwalające na pokonanie określonego dystansu. Jeśli od stacji ładowania w bazie dzieli nas odległość 120 km, nie ma potrzeby dłuższego ładowania niż to ile potrzeba, aby pokonać ten dystans z niewielkim zapasem
tłumaczy Fredrik Allard, starszy wiceprezes i szef działu elektromobilności w Scanii.
Firma korzysta z ogniw szwedzkiego producenta Northvolt, które zapewniają przebieg do 1,5 mln km. Ich ślad węglowy jest o jedną trzecią mniejszy od porównywalnych ogniw wykorzystywanych w branży pojazdów użytkowych. W przeciwieństwie do innych modeli, akumulatory te można wielokrotnie ładować do 100% bez wpływu na ich trwałość. Baterie Northvolt mają też prostą krzywą ładowania, co oznacza, że ładują się z tą samą prędkością, niezależnie od tego, czy są prawie pełne, czy niemal puste. Oznacza to przewidywalny czas ładowania.

Na początku tego roku zaprezentowano usługę Scania Charge Access, która jest już dostępna dla firm. Oferuje dostęp do ogólnoeuropejskiej sieci ładowania w 12 krajach, a punkty ładowania są uszeregowane według stopnia ich przydatności dla ciężarówek. Niezależnie od tego, kto jest operatorem ładowarek, klient otrzymuje tylko jedną skonsolidowaną fakturę od firmy Scania. Usługa jest dostępna bez żadnych opłat rejestracyjnych ani miesięcznych. Jedynym warunkiem dołączenia do programu jest posiadanie co najmniej jednego pojazdu marki Scania. Na razie zasięg sieci jest ograniczona, jednak można się spodziewać, że jej rozwój będzie stosunkowo szybki.

Korzystając z aplikacji Scania Driver App lub My Scania, będzie można wybrać dostępne punkty ładowania sklasyfikowane przez nas jako gotowe do obsługi pojazdów ciężarowych. Stale dodajemy do usługi zarówno nowe funkcjonalności, jak i kolejnych operatorów
zapewnił Magnus Höglund, dyrektor ds. rozwiązań w dziedzinie ładowania.

Źródło: Scania
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels