Celem testów jest sprawdzenie skuteczności systemów wspomagania kierowcy, które od 2024 roku zostaną wprowadzone na rynek w szerokiej gamie samochodów ciężarowych i autobusów produkowanych przez koncern Daimler Truck. Przedmiotem testów są systemy Active Brake Assist 6, nowy Frontguard Assist, Active Sideguard Assist 2, Active Drive Assist 3 i Traffic Sign Assist. Przed uruchomieniem tego programu systemy zostały już szeroko przetestowane w centrum rozwoju i testowania w Wörth am Rhein. Do szczegółowego zbadania ograniczeń różnych funkcji bezpieczeństwa w zależności od dynamiki jazdy wykorzystano najnowocześniejszy sprzęt testowy. Ponadto, przez cały rok na całym świecie prawie 60 pojazdów przechodzi testy wytrzymałościowe. Łączny dystans, jaki pojazdy testowe pokonają w okresie walidacji od 2020 r. do końca 2023 przed pierwszym wdrożeniem u klienta wyniesie około 5 mln km. Całe zebrane w tym okresie doświadczenie zostanie uwzględnione w testach klienckich przed rynkową premierą pojazdów. Jednym z partnerów programu jest firma Roman Mayer Logistik Group z Gersthofen.
Testowy Actros jest wyposażony w specjalny przycisk, który kierowca może nacisnąć, jeśli pojazd nie reaguje zgodnie z oczekiwaniami, jeśli pojawią się problemy lub jeśli chce zasugerować jakąś poprawę. Informacje przesyłane z pojazdu, m.in. obrazy zarejestrowane przez kamery i dane pojazdu są następnie sprawdzane i ocenia przez inżynierów. Oprócz systemu kamer zastępujących lusterka boczne (MirrorCam) ciężarówka jest wyposażona w dodatkowe kamery. Dzięki temu możliwe jest dokładne zrozumienie sytuacji podczas analizy nagrań. Na przykład, można sprawdzić, czy aktywny asystent ochrony bocznej (ASGA 2) zareagował gdy podczas skręcania w prawo obok pojazdu znajduje się pieszy lub rowerzysta. Albo czy system Active Drive Assist 3 automatycznie kieruje ciężarówkę z powrotem na swój pas, jeśli kierowca chce na przykład zjechać w lewo i wyprzedzić, ale nie zauważył pojazdu nadjeżdżającego z tyłu. Nowy system Frontguard Assist może także ostrzegać kierowcę wizualnie i akustycznie o niechronionych użytkownikach drogi znajdujących się bezpośrednio przed ciężarówką, zwłaszcza w dużym natężeniu ruchu, np. podczas ruszania lub na skrzyżowaniach. W połączeniu z systemem ABA6 może nawet reagować autonomicznie, automatycznie hamując w przypadku grożącej kolizji. Systemy te w wielu obszarach wykraczają poza wymogi prawne i pokazują, że Daimler Truck po raz kolejny wyznacza nowe standardy bezpieczeństwa. Nowy zestaw czujników monitorujący otoczenie pojazdu w zakresie 270 stopni zapewnia jeszcze lepszą ochronę, szczególnie dla bardziej niechronionych użytkowników dróg.
Faza testowa będzie ściśle nadzorowana przez zespół kierowców testowych oddelegowanych przez klientów pod nadzorem firmy Mercedes-Benz Truck i będzie kontynuowana aż do rozpoczęcia produkcji seryjnej. W fazie testowej wspomniany Actros będzie używany na potrzeby transportu lokalnego firmy GLSG. Szeroki zakres codziennych sytuacji można szczegółowo ocenić z perspektywy zawodowego kierowcy, dzięki wbudowanej technologii pomiarowej i stałemu kontaktowi z kierowcą.
Źródło: Daimler Truck
Utworzona: 2023-10-15